Nădăjduiți cei din al
unsprezecelea ceas și cei de pe urmă căci Hristos a înviat!
Poate cel mai frumos, plin de nădejde și
luminos cuvânt de învățătură rostit vreodată de un sfânt părinte al Ortodoxiei
Dreptslăvitoare, este chiar cel al Sfântului Ioan Gură de Aur, citit în bisericile
creștine în noaptea de Înviere. Îl știm probabil toți încă de mici și ne
bucurăm de fiecare data de acest mesaj ca niște copii. Profunzimea celor
rostite de marele sfânt și învățător al Bisericii, ne îndeamnă să propovăduim
încă o dată bucuria cea tainică a Învierii.
Să nădăjduim toți fraților, că mult milosârd
și prea milostiv este Domnul și îi primește pe cei de apoi din ceasul al
unsprezecelea și îi odihnește ca pe cei dintâi. Dacă celor ce s-au nevoit din
primul ceas le plătește, apoi și celor de pe urmă le dăruiește și îi miluiește,
necăutând la fapte. Domnul caută la inimi și ia în seamă gândul lor și voința
le-o laudă și plată vor primi, că mare este bogăția bunătății, iar ospățul
credinței pe nimeni nu lasă flămând!
Acesta Este Domnul și Tatăl nostru care din
multa și marea Sa milostivire miluiește pe fiii Săi, chiar de ar veni în ceasul
cel din urmă! Cu atât mai mult să nădăjduim și noi, cei care ne străduim să ne
ostenim mai dinainte de ceasul al unsprezecelea. Să nu ne amăgim vreodată,
mântuirea se primește în Dar, din prea plinul iubirii și al milostivirii
Domnului, care este Stăpânul Vieții și Izvorul milei și al îndurării. Asta nu
înseamnă că trebuie să ne lenevim și să lăsăm totul pentru mai târziu, pentru ”eternul”
mâine sau pentru ceasul de pe urmă, pe care nu ni-l garantează nimeni că îl vom
prinde pregătiți duhovnicește.
Trebuie să ne ostenim, fraților, pe cât
putem, pentru că Domnul răsplătește faptele credinței, dar să nu ne amăgim vreodată
că mântuirea este un merit exclusiv al ostenelilor noastre. Sfinților de ne-am
asemăna după fapte, nu am fi vrednici de mântuire gândind că aceasta este
meritul nostru și rodul ostenelilor. Mântuirea o nădăjduim ca dar și o primim în
dar din milostivirea Lui Dumnezeu, prin Jertfa Mântuitorului nostru Iisus
Hristos.
Aceasta se adeverește magistral din
cuvintele minunate ale Sfântului Ioan Gură de Aur, care surprinde esența
esențelor și bucuria nădejdii și a credinței creștinești. Da, tot Sfântul Ioan
pomenește în alte cuvinte de învățătură și despre Domnul care este Drept
Judecător și răsplătește fiecăruia după faptele sale. Totuși, acum pentru
bucuria Învierii, acest minunat părinte și învățător al Bisericii subliniază
ceea ce trebuie noi să înțelegem cu adevărat până la urmă. Niciodată să nu
deznădăjduim de mântuirea noastră, niciodată să nu judecăm pe nimeni care zace
încă în păcat pentru că nu știm ceasul său de pe urmă. Mereu să alergăm la
milostivirea Tatălui și Părintelui nostru, aducându-ne aminte, când ne-o fi mai
greu, de pilda celor unsprezece ceasuri. Să ne străduim mereu lucrând cu
smerenie faptele credinței, dar să nu uităm vreodată, mântuirea se primește în
dar, ea nu se obține prin eforturi și merite personale (mândria și autosuficiența
sunt pierzătoare de suflet). Mare este taina credinței creștine și de
nepovestit bucuria Învierii!
Bucurați-vă toți pentru că Hristos a înviat!
În încheiere, vă invităm să recitiți
cuvântul Sfântului Ioan Gură de Aur Arhiepiscopul Constantinopolului, care se
citește după slujba Utreniei în noaptea de Înviere.
„De este cineva
binecredincios și iubitor de Dumnezeu, să se bucure de acest praznic frumos și
luminat. De este cineva slugă înțeleaptă, să intre, bucurându-se, întru bucuria
Domnului său. De s-a ostenit cineva postind, să-și ia acum răsplata. De a
lucrat cineva din ceasul cel dintâi, să-și primească astăzi plata cea dreaptă.
De a venit cineva după
ceasul al treilea, mulțumind să prăznuiască. De a ajuns cineva după ceasul
al șaselea, să nu se îndoiască, nicidecum, căci cu nimic nu va fi păgubit. De a
întârziat cineva până în ceasul al nouălea, să se apropie, nicidecum
îndoindu-se.
De a ajuns cineva abia în
ceasul al unsprezecelea, să nu se teamă din pricina întârzierii, căci darnic
fiind Stăpânul, primește pe cel de pe urmă ca și pe cel dintâi, odihnește pe
cel din al unsprezecelea ceas ca și pe cel ce a lucrat din ceasul dintâi.
Și pe cel de pe urmă
miluiește, și pe cel dintâi mângâie. Și aceluia plătește, și acestuia
dăruiește. Și faptele le primește. Și gândul îl ține în seamă, și lucrul îl
prețuiește, și voința o laudă.
Pentru aceasta, intrați
toți întru bucuria Domnului nostru. Și cei dintâi, și cei de al doilea, luați
plata. Bogații și săracii împreună bucurați-vă. Cei ce v-ați înfrânat și cei
leneși, cinstiți ziua. Cei ce ați postit și cei ce n-ați postit, veseliți-vă
astăzi. Masa este plină, ospătați-vă toți!
Vițelul este mult, nimeni
să nu iasă flămând. Gustați toți din ospățul credinței. Împărtășiți-vă toți din
bogăția bunătății.
Să nu se plângă nimeni de
lipsă, că s-a arătat Împărăția cea de obște. Nimeni să nu se tânguiască pentru
păcate, că din mormânt iertare a răsărit. Nimeni să nu se teamă de moarte, că
ne-a izbăvit pe noi moartea Mântuitorului. A stins-o pe ea Cel ce a fost ținut
de ea.
Prădat-a iadul Cel ce S-a
pogorât în iad, umplutu-l-a de amărăciune, fiindcă a gustat din trupul Lui. Și
aceasta mai înainte înțelegând-o Isaia, a strigat: Iadul, zice, s-a amărât,
întâmpinându-Te pe Tine jos: amărâtu-s-a că s-a stricat. S-a amărât, că a fost
batjocorit. S-a amărât, că a fost omorât. S-a amărât, că s-a surpat. S-a
amărât, că a fost legat.
A primit un trup și de
Dumnezeu a fost lovit. A primit pământ și s-a întâlnit cu cerul. A primit ceea
ce vedea și a căzut prin ceea ce nu vedea. Unde-ți este, moarte, boldul?
Unde-ți este, iadule, biruința?
Înviat-a Hristos și tu ai
fost nimicit. Sculatu-S-a Hristos și au căzut diavolii. Înviat-a Hristos și se
bucură îngerii. Înviat-a Hristos și viața stăpânește. Înviat-a Hristos și nici
un mort nu este în groapă; că Hristos, sculându-Se din morți, începătură celor
adormiți S-a făcut. Lui se cuvine slava și stăpânirea în vecii vecilor. Amin”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Vă rugăm să comentați decent în limitele bunei cuviințe.