vineri, 10 mai 2013


Istoricul Mănăstirii Cucova
Măcelul de la Cucova (Marturie)

Situare
Mânăstirea Cucova, cu hramul mare Sfânta Treime şi hramul mic Acoperământul Maicii Domnului, este situată în satul Cucova, comuna Valea Seacă, judeţul Bacău, la 35 de km de municipiul Bacău.
Scurt istoric al mânăstirii
Istoria mânăstirii începe în anii 1933-1934, când un număr de credincioşi a hotărât să ridice o mânăstire în satul Cucova, pe vremea aceea în judeţul Putna. Ca şi în alte părţi, după schimbarea calendarului, creştinii au vrut să-şi construiască lăcaşuri de închinăciune proprii pentru a-şi continua viaţa creştinească. În satul Cucova, oamenii aveau un preot, pe ieromonahul Ioanichie Dudescu, dar nu aveau biserică, slujbele ţinându-se în casele credincioşilor. Astfel, sătenii au cumpărat 40 de prăjini de pământ şi, obţinând aprobare, au construit o biserică, câteva chilii şi alte anexe, toate înconjurate de un gard înalt, pentru o eventuală apărare. În scurt timp, atraşi de viaţa duhovnicească şi de slujbele permanente din mânăstire, au început să vină tot mai mulţi oameni din satele învecinate, formând o adevărată comunitate creştinească. Datorită regimului politic, ei veneau noaptea, pe cărări ascunse sau prin pădure.
Prea Sfinţitul Pahomie, întemeietorul mânăstirii
Mânăstirea odată terminată şi comunitatea creştină închegată, autorităţile s-au sesizat şi au început şicanele administrative. Jandarmii încercau să pătrundă în curtea mânăstirii sub diferite pretexte, ziua şi noaptea, insultând, ameninţând şi lovind. Credincioşii au făcut plângere la Ministerul de Interne, care a interzis Legiunii de jandarmi a judeţului să se mai amestece în problemele religioase.
Cu toate acestea, în ziua de Paşti a anului 1935, preotul Trăistaru, slujitor al Bisericii oficiale, a declarat deschis în biserică că va distruge mânăstirea de stil vechi. Auzindu-i cuvintele, credincioşii din Cucova, împreună cu vieţuitorii sfântului lăcaş, s-au sfătuit să păzească mânăstirea zi şi noapte. După trei săptămâni de la ordinul ministerului, la 23 aprilie, de Sfântul Gheorghe, jandarmii au descins la Cucova, împreună cu doi preoţi de stil nou şi un grup mare de enoriaşi ai acestora, hotărâţi să pătrundă cu forţa în curtea mânăstirii. Credincioşii baricadaţi în interiorul mânăstirii au fost somaţi să deschidă porţile, iar jandarmii văzând că nu fac faţă, au cerut ajutor.
Ca urmare, în jurul prânzului au sosit 200 de jandarmi înarmaţi de la Legiunea Focşani, însoţiţi de un procuror. Credincioşii au fost din nou somaţi cu focuri de de avertisment, s-au tras sute de focuri de armă, s-au aruncat bolovani şi pietre, gardul şi poarta mânăstirii fiind izbite încontinuu cu sapa, toporul şi ciomagul, pentru a-i forţa pe cei dinăuntru să se predea. Aceştia nu au ripostat prin nici un act de violenţă, arătându-le asediatorilor lor icoana Maicii Domnului, singura lor apărătoare, pe care jandarmii au distrus-o. Primarul comunei, reuşind să smulgă o bucată din gard, a deschis calea jandarmilor pentru a intra în mânăstire. Biserica şi chiliile au fost devastate şi dărâmate, cărămida fiind transportată la preotul Trăistaru, iar icoanele, cărţile sfinte, odoarele bisericeşti şi veşmintele au fost distruse.
Au fost omorâţi 5 credincioşi, iar alţi 28 răniţi grav. Un număr de 40 de persoane au fost arestate şi închise timp de 4-5 luni, iar ieromonahul Ioanichie Dudescu a fost condamnat la doi ani de închisoare, toţi fiind acuzaţi de rebeliune în masă. Cruzimea măcelului de la Mânăstirea Cucova, la care au participat importante forţe de jandarmi, preoţi şi enoriaşi de stil nou, evidenţiază disperarea la care ajunsese conducerea Bisericii Ortodoxe oficiale faţă de iuţeala cu care se reorganiza Biserica Ortodoxă Română de Răsărit şi de pericolul îndreptării populaţiei spre aceasta.
După 21 de ani, timp în care locul a fost părăsit, în 1956, în Valea Seacă s-au stabilit ieromonahul Pahomie Moraru împreună cu părintele Antonie Clapon. Ei au început să construiască un mic paraclis şi câteva chilii, timp în care au făcut actele pentru terenul, pe atunci transformat într-o livadă, pe care fusese mânăstirea. Din cauza prigoanei, ei au cerut autorizaţie pentru construirea unei case, şi nu a unei biserici. Cu toate acestea, după turnarea temeliei unui paraclis, autorizaţia le-a fost suspendată. Ea a fost obţinută pentru a treia oară după colectivizarea din 1962, când s-a reînceput zidirea unui paraclis şi a câtorva chilii. Odată cu întemeierea vieţii de obşte şi cu extinderea construcţiilor, autorităţile şi-au reluat ameninţările de expulzare şi demolare. În timp, au fost emise trei decizii de demolare, dintre care numai una a fost pusă în practică prin demolarea unor anexe. Tot ceea ce s-a realizat în această perioadă, s-a făcut sub o teroare continuă, pentru că cei care vroiau să trăiască cu adevărat creştineşte erau consideraţi de autorităţile vremii ,,elemente antisociale”. Mânăstirea care se ridică astăzi este rodul muncii şi perseverenţei întemeietorilor şi al rugăciunilor mucenicilor ce şi-au vărsat sângele în acest loc.
 Mănăstirea Cucova astăzi
In prezent (2012) obştea mănăstiri Cucova numără 37 de călugări şi fraţi, printre care se află P.S. Teodosie Braşoveanul care este şi stareţul mănăstirii, opt preoţi şi nouă diaconi. În mânăstire există ateliere de sculptură, tâmplărie, fierărie. Călugării se ocupă cu creşterea animalelor şi a albinelor şi cu munca câmpului, ceea ce le asigură traiul.

Măcelul de la Cucova – mărturie a părintelui Ioanichie Pârâială, ucenicul Sfântului Ioan Iacob Românul
În anul 1992, înainte de trecerea sa la Domnul, părintele schimonah Ioanichie Pârâială, ucenicul Sfântului Ioan Iacob Românul, a trimis ultima sa mărturie, despre măcelul de la Mănăstirea Cucova, citând un articol apărut în presa vremii, respectiv într-un număr al ziarului “Dreptatea Putnei” din luna decembrie a anului 1935; iată în cele ce urmează mărturia părintelui Ioanichie:
În ziua de 22 decembrie, distinsul nostru prieten, deputat de Cetatea Alba, dl. Theodor Iacobescu, în urma intervenţiilor domnului Nicuşor Graur, a adresat domnilor miniştrii de Interne şi Justiţie, următoarea interpelare:
“Domnul ministru de Interne, în discursul rostit, accentua marea grijă pe care domnia sa a avut-o pentru păstrarea ordinii şi mai ales abilitatea ce s-a manifestat în preîntâmpinarea dezordinelor. În judeţul Putna, în tot timpul anilor 1934-1935, a fost dezlănţuită o adevărată teroare împotriva credincioşilor stilului vechi. Teroarea administrativă, după devastările bisericilor din Răcoasa şi Angheleşti, a culminat cu măcelul de la Cucova, unde s-au comis sălbăticii şi orori nemaipomenite. Credincioşii de stil vechi din judeţele Putna, Bacău şi Tecuci, au hotărât ridicarea unei mănăstiri în comuna Cucova, judeţul Putna. Ei au cerut şi au primit autorizaţie de construcţie atât de la ministerul de interne cât şi de la primăria din Cucova. Având deci toate formalităţile legale îndeplinite, credincioşii au dobândit un teren prin act autentic întocmit la Judecătoria Sascut şi au ridicat apoi mănăstirea şi câteva chilii, împrejmuind totul cu un gard. Au început şicanele administrative, zi şi noapte, jandarmii încercând să pătrundă în curtea mănăstirii sub diferite pretexte, insultând, ameninţând şi lovind.
În ziua de 27 mai a.c, la trei săptămâni după ordinul de mai sus, organele administrative şi numeroşi jandarmi au descins la Cucova, cu hotărârea de a pătrunde cu forţă în curtea mănăstirii.
Credincioşii din interior s-au opus, incizând porţile şi comunicând că nu primesc jandarmii înăuntru, pentru că le este teamă. A început atacul care repede s-a transformat într-un adevărat măcel. S-au tras sute de focuri de armă, s-au aruncat bolovani şi pietre, s-a izbit cu parul, sapa, toporul, ciomagul etc., pentru a-i forţa pe cei dinăuntru să deschidă porţile. Credincioşii n-au ripostat cu nici cel mai mic act de violenţă, au luat icoana Maicii Domnului şi au ridicat-o strigând: „Omorâţi-ne, privim moartea cu ochii”. Atacul a durat toată ziua, terminându-se fatal cu pătrunderea jandarmilor în curtea mănăstirii, fiind omorâţi 5 oameni şi rănite 28 de persoane, din care multe au rămas infirme pe toată viaţa. S-a devastat totul, fiind dărâmate biserica, chiliile, gardul şi fiind distruse icoanele, cărţile sfinte, odoarele bisericeşti şi veşmintele.
Astăzi pe locul unde a fost mănăstirea, chiliile şi gardul nu se mai găseşte nimic, totul a fost ras până la pământ. Terminându-se măcelul, a început urmărirea credincioşilor care au putut să scape şi sute de oameni au fost fugăriţi prin păduri timp de două luni de zile, iar acei care au fost prinşi, în frunte cu răniţii, au fost bătuţi, maltrataţi, raşi pe cap, li s-au tăiat bărbile şi au fost deferiţi Parchetului Putna. Un număr de 40 de persoane au fost deţinute timp de 4-5 luni de zile, fiind închişi în închisori împreună cu criminalii de rând şi torturaţi zilnic pentru a mărturisi lepădarea de credinţa lor. Astăzi s-a dat împotriva lor rechizitoriul Parchetului de Putna, pentru acuzaţia de rebeliune în masă. Acestea sunt faptele.
Aşa că, nu numai că nimeni n-a fost pedepsit pentru crimele comise, nu numai că nimeni n-a fost tras la răspundere pentru barbariile, ticăloşiile şi maltratările săvârşite, nu numai că nimănui nu i s-a cerut socoteală pentru sângele vărsat, dar tot credincioşii au avut de suferit în urmă, fiind arestaţi şi deţinuţi luni de zile, iar astăzi trimişi în judecată.
Întrebam: Au cunoştinţă domnii miniştrii de Interne şi Justiţie de măcelul de la Cucova? Au cunoştinţă că acolo organele administrative au ucis 5 oameni şi au rănit grav 28 de persoane? Cine sunt autorii crimelor comise? Cine sunt autorii barbariilor săvârşite? Cine răspunde pentru sângele vărsat? Ce măsuri au luat domnii miniştrii de Interne şi Justiţie împotriva autorilor acestui măcel? Cine a fost dat în judecată dintre ei? “
La Cucova a fost măcel în toată puterea cuvântului, au fost ucişi oameni care nu vroiau nici măcar să se apere; asasinii au fost acoperiţi de imunitate: credinţa se plăteşte cu sânge. Eu am fost aici – m-am pus cu faţa la pământ ca să scap cu viaţă.
Monahul Ioanichie, rugaţi-vă pentru mine, păcătosul.
(extras din cartea Sfântul Ioan Iacob Românul – Din Ierihon catre Sion, ediţia Ierusalim 1999, pag. 658, 659).