ECLEZIOLOGIA BOSVR – Fapte
si Ganduri
Sfantul
Sinod al Bisericii Ortodoxe de Stil Vechi din Romania a aprobat si semnat in
data de 6 August 2014 (stil vechi), in forma finala, documentul “Adevarata
Biserica Ortodoxa in fata ereziei ecumenismului - Teme Dogmatice si Canonice”. Acest
document a fost alcatuit de catre Bisericile Ortodoxe Traditionale ale Greciei,
Romaniei si Rusiei din Diaspora, si constituie temeiul ecleziologic al
comuniunii dintre acestea. La momentul actual acest document inca mai cuprinde
mici diferente care reflecta situatia istorica/sociala/bisericeasca particulara
si locala a acestor Sinoade Traditionale Ortodoxe. Acest fapt nu afecteaza in
nici un fel viziunea asupra temelor fundamentale dezbatute si adoptate in acord
comun.
Forma
finala aprobata de catre Sinodul BOSVR reprezinta intocmai intelegerea,
viziunea si traditia practicata si propovaduita de-a lungul vremii in cadrul
bisericii noastre. Este o marturisire teologica cuprinzatoare, verticala si
ortodoxa, fara compromisuri, ambiguitati sau menajamente diplomatice de
expresie.
Acest
document exprima in mod clar pozitia bisericii noastre fata de ecumenism,
serghianism, francmasonerie, ortodoxie oficiala, granitele canonice/harice ale
bisericii, provocarea/necesitatea unui viitor Mare Sinod al bisericilor
traditionale etc. Toate aceste subiecte sunt de maxim interes si primesc un
raspuns pe masura in paginile acestui document.
BOSVR in
Cap. VI punctul 6 al documentului, exprima concis si clar adevarul (acesta nu
este exprimat in mod identic de
catre toate sinoadele ortodoxe traditionale) despre ”tainele” asa ziselor
Biserici Ortodoxe Oficiale. Unora poate li se va parea prea dur un mesaj atat de
direct, dar sa nu uitam, ”nu exista
concesie in materie de credinta”. Prin aceasta marturisire BOSVR neaga
validitatea si eficacitatea mantuitoare a tainelor din bisericile oficiale,
continuand astfel invatatura sfintilor parinti si marturisirea prin cuvant si
fapta a Sfantului Ierarh Glicherie Marturisitorul. Trebuie mentionat aici si
faptul ca BOSVR nu da binecuvantare
credinciosilor sai pentru a se impartasi in Bisericile Ortodoxe Oficiale (nici
in Ierusalim/Rusia/Basarabia etc.) datorita apartenentei lor la Miscarea
Ecumenica.
Aceasta este diferenta reala
dintre BOSVR si asa zisa aripa traditionala din cadrul BOR. Acestia din urma,
invocand ”marii duhovnici ai neamului” numindu-i ”stalpi ai ortodoxiei”, raman
in continuare in BOR preferand sa lupte din interior. Aceasta nu este altceva
decat o forma mascata de serghianism. Acesti ”mari duhovnici” au reusit
performanta de a-i tine pe toti cei traditionalisti, cuminti in biserica, in
comuniune cu toata ierarhia apostata. Sfantul Glicherie a inteles aceasta
inselaciune si fiind insetat de Adevar a evitat acest compromis, s-a separat si
ingradit pe sine de ierarhia apostata urmarind mantuirea sa. El nu s-a separat
cu gandul de a initia vreo miscare de rezistenta, totul a fost un demers
personal. Ideea centrala era aceea de a astepta intoarcerea BOR la vechiul
calendar si la vechile predanii.
Atunci
cand Dumnezeu a lucrat prin minuni si oameni si i-a aratat drumul spre o forma
de rezistenta organizata, al carei lider a fost recunoscut fara voia sa, atunci
el s-a smerit pe sine si a luat drumul pribegiei cautand si cerand sfat atat in
Sfantul Munte cat si la Ierusalim. Prin smerenie personala si ascultare a
acceptat voia lui Dumnezeu de a se intoarce in tara spre a organiza si coordona
ceea ce avea sa devina in timp BOSVR. In viata sa nu a fost loc de mandrie,
slava desarta sau marire personala, a trecut prin chinuri cumplite fizic dar si
duhovniceste. Ganditi-va cate framantari si indoieli interioare trebuie sa fi
avut referitor la tot demersul sau, ce raspundere imensa si-a asumat, ce frica
de a nu gresi a purtat cu sine o vreme. Toate acestea s-au limpezit in timp
prin rugaciune, prin sfat si ascultare fata de oameni sfinti si induhovniciti
si mai ales prin purtarea de grija si lucrarea lui Dumnezeu fata de el si de
turma sa. Sfantul Glicherie nu a preferat varianta comoda si confortabila de a
lupta din interior, a ales calea marturisirii depline cu suferinte si
sacrificii imense, a marturisit cu fapta
si cu toata viata sa, nu doar cu vorba si cuvantul. Faceti singuri diferenta
dintre el si urmasii sai si ceea ce se numeste azi ortodoxie traditionala/mari
duhovnici in BOR, cine si de ce ar putea fi numit stalp al ortodoxiei???
Timpul a demonstrat ca Sfantul Glicherie
a avut dreptate. Ierarhia BOR nu numai ca nu a renuntat la noul calendar si la
toate inovatiile in materie de credinta, dar mai mult s-a adancit in apostazie
si a imbratisat in mod public erezia ereziilor, ecumenismul. Daca inca de pe atunci
Sfantul Glicherie a avut motive sa socoteasca biserica oficiala ca fiind
lipsita de taine valide si mantuitoare, oare acum cand BOR a inovat enorm in
predanie si practica bisericeasca imbratisand in final si pan-erezia
ecumenista, oare acum este nepotrivit si fara temei sa socotim aceasta biserica
goala si lipsita de taine valide si mantuitoare? Aceasta este regula, iar
canoanele bisericii impreuna cu predania sfintilor parinti indreptatesc BOSVR
sa nege lucrarea harica in bisericile oficiale ortodoxe.
Recomandam
tuturor credinciosilor nostri lectura integrala a acestui document ecleziologic
valoros, cu mentiunea si rugamintea de a nu trece cu vederea Notele
de Subsol, care aduc lamuriri necesare si esentiale in anumite
privinte.
Salutam aprobarea acestui document in forma
actuala, fapt ce demonstreaza deschiderea si dorinta Sfantului Sinod de a
clarifica si exprima intr-o maniera oficiala natura, atributele si esenta
bisericii noastre atat ca Trup al lui Hristos, cat si ca raspuns teologic in
fata provocarilor contemporane. De asemenea apreciem si unitatea sinodalilor
nostri in fata ispitelor si provocarilor tot mai dese din ultima vreme. Aceasta
unitate sinodala reprezinta, in fapt, ideea de sobornicitate si comuniune
bisericeasca si este esentiala pentru dainuirea bisericii. Bineinteles temeiul
unitatii trebuie sa fie unul singur si anume, adevarul credintei, iar acesta a
fost intotdeauna marturisit public in mod similar de catre toti membrii
Sfantului Sinod fara exceptie. Calomniatorilor de conjunctura sau de profesie
ai BOSVR le recomandam sa citeasca cu atentie si integral acest document
ecleziologic, apoi sa analizeze cu sinceritate faptele Sfantului Sinod si mai
ales unitatea de care a dat dovada in fata multiplelor provocari. Oare este
atat de greu de vazut si de inteles faptul ca in spatele ezitarilor, a
incetinelii sau a lipsei de transparenta si deschidere manifestata uneori, s-a
ascuns permanent dorinta de a mentine si de a pastra intacta traditia si
mostenirea ortodoxa a inaintasilor nostri (este adevarat ca la acest capitol al
comunicarii dintre ierarhi si mireni este loc de imbunatatire – spre ex. este
de dorit ca site-ul oficial al Mitropoliei Slatioara sa redevina activ).
Nu priviti
si nu judecati faptele izolate, particulare si personale ale unora sau altora
dintre clerici sau ierarhi, cata vreme acestia nu predica sau invata public
erezia ”cu capul descoperit” si chiar si intr-un asemenea caz, certarea si
indreptarea trebuie sa o faca intai Sfantul Sinod. De ar tacea toata ierarhia
si clerul, abia atunci mirenii ar fi indreptatiti sa ia atitudine in mod
public. Nu intamplator exista o ierarhie, o anumita ordine si anumite trepte de
raspundere.
Haideti sa
fim uniti in adevar, sa gandim si sa analizam atat in prezent cat si in
perspectiva si mai ales in ansamblu situatia unei biserici. Haideti sa lasam in
seama clerului toate cele ce intra in atributiile si competenta sa, adica
problemele administrative/organizatorice, teologice sau ecleziologice. Haideti
sa nu uitam ca niciodata nu se poate face indreptare prin dezbinare. Daca avem
ceva de indreptat sau corectat nu vom reusi asta niciodata cu forta, cu acuze
dure, injurii si jigniri si cu atat mai putin atunci cand facem totul public.
Sa
intelegem importanta deosebita a faptului ca, prin multa rabdare si cu
ingaduinta, diplomatie si sete de adevar, dar mai ales prin voia lui Dumnezeu,
s-a stabilit aceasta comuniune a Bisericilor Traditionale din Romania, Rusia
din Diaspora si Grecia, formand astfel un front comun de rezistenta in fata
ecumenismului nimicitor care niveleaza totul in jurul sau, facand prapad in
bisericile oficiale.
Astazi, cand in Irak si Siria crestinii
sunt prigoniti si muceniciti ca pe vremuri (barbati rastigniti, spanzurati si
decapitati, femei violate si ucise sau insarcinate a caror prunci sunt scosi pe
viu din pantec si ucisi in fata mamelor in agonie, copii decapitati a caror
capete sunt infipte in tepuse si expuse in piete, femei insarcinate, tinta
favorita a lunetistilor, impuscate in uter, 11.000 de copii ucisi doar in Siria),
cand sute de mii au fugit doar cu hainele de pe ei si traiesc in mizerie si
exil, astazi cand in Ucraina
batalioane naziste ale mortii sustinute si inarmate de vest, fac atrocitati si
crime cumplite epurand etnic populatia si manifestand o ura cumplita fata de
tot ceea ce este spirit rusesc si ortodox (Ucraina = aproape 3000 de morti), astazi cand a fost posibil genocidul
din Gaza in mod public si oficial, soldat cu aproape 2000 de morti si aprox.
10.000 de raniti, printre care majoritatea civili si victime colaterale, sub
ochii si tutela lumii civilizate, astazi cand a fi ortodox traditional incepe a
fi similar etichetat cu stigmatul de fanatic/extremist/terorist, DA astazi este
nevoie mai mult ca oricand de UNITATE si in randul Ortodoxiei Traditionale.
Dumnezeu
sa binecuvinteze aceasta comuniune si sa lumineze si intelepteasca Sfantul
Sinod al BOSVR si pe noi toti, sa pastram curata credinta noastra stramoseasca
fara abateri, innoiri sau modificari.
Iertare tuturor si Doamne ajuta!
Pentru o lectura mai facila a Ecleziologiei
BOSVR postata in articolul anterior, va rugam sa dati click pe micul dreptunghi
din dreapta jos al chenarului alb (cel din dreapta celor 2 lupe de
marit/micsorat textul). Astfel veti putea citi textul pe ecran complet.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Vă rugăm să comentați decent în limitele bunei cuviințe.