Tainele și Minunile celei mai vechi și
puternice Rugăciuni adresate Maicii Domnului
În
cinstea Deniei
"Acatistului Bunei Vestiri" care este săvârșită în bisericile
ortodoxe în seara de vineri din săptămâna a V a din Postul Mare și mai ales a
marelui praznic al Bunei Vestiri care se apropie, vom începe să publicăm o serie
de extrase dintr-un material pe care l-am primit.
Este un text amplu și cuprinzător de peste
150 de pagini, alcătuit exclusiv spre cinstea, și lauda Maicii Domnului. Titlul
este, ”Tainele și Minunile celei mai vechi și puternice Rugăciuni adresate
Maicii Domnului - De la metanoia minții și heretisirea inimii, la uimitoarele
descoperiri recente ale noilor tehnologii și științe de frontieră, până la
semnele vremurilor și înapoi la taina cea ascunsă la vedere de peste 15 veacuri”.
Tema centrală a materialului este analiza celei mai frumoase și poate celei mai
puternice rugăciuni scurte a Ortodoxiei, minunile ei și modul în care putem
dobândi și pune în lucrare această minunată rugăciune.
Vom publica pe rând, câteva capitole din
lucrare și cele 23 de minuni care adeveresc, puterea extraordinara a rugăciunii
și dragostea fără de margini a Maicii Domnului arătată mai ales celor care o
cinstesc și se roagă ei.
Heretisirea (închinarea) Arhanghelului
A
sosit acum timpul să abordăm ușurel şi subiectul central al acestui material.
Mai mult decat orice meditație şi mai frumos decat orice rugăciune, acest imn
de bucurie, care are la origine închinarea arhanghelului, este ceva cu totul
special.
Uitat
cateva veacuri în negura istoriei, apoi regăsit pentru o vreme şi pierdut
oarecum din nou în ultimii ani, imnul acesta de rugăciune are o poveste, o
lucrare şi o putere uimitoare. Haideți acum să încercăm să le descoperim
împreună.
„Bogorodișnaia”
în slavona bisericească înseamnă tradus chiar, „Născătoarea de Dumnezeu”. Tot
cu această denumire se găsesc traduse la noi cele 56 de Canoane ale Maicii
Domnului ale Sfântului Ioan Damaschin. Denumirea aceasta de „Bogorodișnaia” sau
„Bogorodișnaia” este atribuită însă, mai ales pravilei scrise de rugăciune a
Sfântului Serafim de Sarov.
Noi,
aici, în acest material, prin termenul „Bogorodișnaia” (sau Închinarea/Heretisirea Arhanghelului sau Troparul
Născătoarei de Dumnezeu), vom face referire exclusiv la repetarea în gând de
150 de ori a celor 34 de cuvinte care alcătuiesc varianta extinsă la închinarea
Arhanghelului. Nu facem referire la pravila scrisă de rugăciune atribuită
Sfântului Serafim de Sarov, care poartă același nume, și nici la alte canoane
de rugăciune care se numesc „Bogorodișnaia”.
Așadar, Închinarea Arhanghelului, este una
dintre cele mai vechi, mai puternice şi mai frumoase rugăciuni ale
creștinătăţii, care este direct legată de primul acatist din lume şi de primul
praznic al Maicii Domnului.
Practic,
nici măcar nu este doar o rugăciune în sensul strict al cuvantului, deoarece nu
conţine aparent nici o cerere. Este mai mult un imn de laudă şi închinare
contemplativă, care transcende ideea de rugă.
Deoarece
cuprinde în sine bogăția multor taine şi lucruri inedite puțin cunoscute, vom
încerca acum cu nevrednicie să descoperim împreună istoria fascinantă și cheia
de acces către adâncimile acestei scurte, dar esențiale rugăciuni.
Puțină istorie
Spre
deosebire de multe alte rugăciuni, Închinarea Arhanghelului își are temeiul
direct în Sfânta Scriptură, mai exact în Noul Testament. Sfântul Evanghelist
Luca este singurul care redă evenimentul Buneivestiri și apoi convorbirea
Sfintei Fecioare Maria cu Elisabeta, rudenia să și imnul adresat Maicii
Domnului. De unde știa oare Sfântul Evanghelist Luca toate aceste date? Ce
izvoare a folosit el pentru Evanghelia sa?
Exegeții
sunt astăzi de acord că una din sursele Sfântului Luca a fost chiar Sfânta
Fecioară Maria. Numai din gura Ei direct, putea afla aceste detalii şi lucruri
autorul celei de-a treia Evanghelii. Acest fapt nu este de mirare, având în
vedere interacţiunea istorică dovedită dintre cei doi. Spre exemplu, Sfanta
Tradiţie îl mărturiseşte fără echivoc, tot pe Sfantul Apostol Luca, drept
primul zugrav şi iconar direct al Maicii Domnului.
Se
crede, în baza multelor dovezi şi mărturii scrise, că Sfântul a zugrăvit mai
mult de 70 de icoane cu Maica Domnului. La multe dintre ele, a avut-o drept
model pe Maica Domnului în persoană, ea încă vieţuind pe pământ în acea vreme.
În
acest sens, merită amintită mărturia dată de Sfantul Ioan Damaschin, care reia şi redă toată învățătura patristică de până la dânsul,
scriind: „Dumnezeiescul Apostol şi Evanghelist Luca a zugrăvit întocmai sfântul
şi preacinstitul chip al Maicii lui Dumnezeu, Maria, pe care a întâlnit-o la
Ierusalim, aflându-se încă în trup şi propovăduind în Sfântul Sion.
El
a zugrăvit-o pe Preacurata Fecioară în culori şi în amestec de ceară, pe o
bucată de lemn, ca să ne-o lase amintire şi să ne-o arate aşa cum era în
realitate, dar văzută ca într-o oglindă. Maica Domnului însăşi a binecuvântat
icoana sa şi a spus: „Harul meu va fi
cu ea”. Vă rog să reţineţi faptul că Maica Domnului a binecuvântat personal
şi în mod direct atât sfintele sale icoane, cât și pictarea lor. Mai jos, redăm
un alt exemplu, care confirmă fără dubii acest lucru.
Icoana Maicii Domnului din Lida
Icoana
Maicii Domnului din Lida (astăzi, orașul Lod din Israel) este prăznuită pe
12/25 martie și 26 iunie/9 iulie. Această icoană făcătoare de minuni este
menționată în slujba icoanei Maicii Domnului din Kazan (Kazanskaya, prăznuită
la 22 octombrie), în cea de-a treia Cântare a Canonului. Conform tradiției, la
anul 35, Sfinții Apostoli Petru și Pavel predicau în orașul Lida, lângă
Ierusalim. Au construit acolo o biserică închinată Preasfintei Născătoare de
Dumnezeu, după care au mers la Ierusalim și au rugat-o să vină la sfințirea
bisericii. Ea le-a făgăduit că va fi acolo şi i-a trimis înapoi la Lida.
Întorşi
la biserica ce urma a fi sfinţită, sfinţii apostoli au găsit zugrăvit, pe un
perete, chipul Maicii Domnului. Alte surse spun că icoana nefăcută de mână
omenească a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu a apărut pe un stâlp al
bisericii din Lida. Imediat după aceea, a venit și Maica Domnului, care s-a
bucurat văzând mulțimea oamenilor ce era adunată acolo. Ea a binecuvântat icoana, înzestrând-o cu darul facerii de minuni.
Împăratul
Iulian Apostatul (36l-363) a auzit despre icoana Maicii Domnului și a încercat
să o distrugă. Meșterii trimiși de împărat pentru a distruge icoana nu au
reușit să îndeplinească fărădelegea: cu cât ciopleau icoana, culorile ei
pătrundeau și mai adânc în piatră. Imediat după aceasta, vestea s-a răspândit
în tot ținutul și mulțime de oameni au venit să cinstească icoana Maicii
Domnului.
Sfântul
Gherman, viitorul Patriarh al Constantinopolului, a trecut într-una din
călătoriile sale prin Lida, și văzând frumusețea icoanei Maicii Domnului, a
comandat o copie a acesteia. Sfântul Gherman a adus icoana cu el, în
Constantinopol, atunci când a devenit Patriarh, și a oferit-o Mănăstirii
Heleopatra.
La
începutul persecuției iconoclaste a împăratului Leon al III-lea, icoana a fost
trimisă în secret la Roma, la Papea Grigorie al III-lea, de către Sfântul
Gherman. Sfântul chip a rămas, vreme de 106 ani, în Basilica Sfântul Petru din
Roma. Din acest motiv, icoana Maicii Domnului „Lidianca” de la Mănăstirea Neamț
(prăznuită la 26 iunie/9 iulie), mai este numită în sinaxarele rusești și
icoana Maicii Domnului „Romana”.
Printre
cele mai vechi surse care fac mențiuni despre icoana nefăcută de mână omenească
a Maicii Domnului din Lida sunt: un document atribuit Sfântului Andrei
Criteanul din 726 și o scrisoare scrisă de trei Patriarhi din răsărit către
împăratul iconoclast Teofil (829-842), la anul 839 și o lucrare a lui Gheorghe
Călugărul din 886.
Aceste
exemple sunt o dovada grăitoare că Maica Domnului binecuvintează zugrăvirea
icoanelor, închinarea adresata Ei şi ne încredinţează că, în acelaşi chip, ea
binecuvinteaza creştinii să i se roage cu rugăciuni alese şi mai ales cu
rugăciunea bucuriei şi a binecuvântarii, numită și Heretisirea Arhanghelului.
Întorcându-ne
la tema noastră, trebuie să ştim că acest imn de rugăciune este compus din doua
părți esențiale. Alăturate, cele doua stihuri vor compune mare parte din textul
rugăciunii și miezul ei. Ambele sunt luate din Evanghelia de la Luca, în
Capitolul 1. Primul este stihul 28: „Şi intrând Îngerul la dânsa, a zis:
Bucură-te, ceea ce eşti plină de dar, Domnul este cu tine; binecuvântată eşti
tu între femei”. Al doilea este stihul 42: „Şi s-a umplut de Duh Sfânt
Elisabeta şi a strigat cu glas mare şi a zis: Binecuvântată eşti tu între
femei, şi binecuvântat este Rodul pântecelui tău”.
Cuvintele
de început - „Născătoare de Dumnezeu, Fecioară” și numele - Marie - (sau Miriam pe evreiește, care
în traducere înseamnă Doamnă, Stăpână și
Împărăteasă) și formularea de la sfârșit „că ai născut pre Mântuitorul sufletelor
noastre”, vor completa ulterior aceasta rugăciune şi astfel ajungem la ceea
ce numim Troparul Născătoarei de
Dumnezeu - „închinăciunea Îngerului” ori „heretisirea arhanghelului” sau
popular „Bogorodișnaia”, așa cum am mai spus.
Troparul
Născătoarei de Dumnezeu este specific slujbei Litiei şi este alcătuit, aşa cum
spuneam mai sus, în mare parteş din cuvintele adresate de către Arhanghelul Gavriil Maicii Domnului
la Bunavestire: „Născătoare
de Dumnezeu, Fecioară, bucură-te! Ceea ce ești plină de har, Marie, Domnul este
cu tine. Binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul
pântecelui tău, că ai născut pre Mântuitorul sufletelor
noastre”.
Cântarea
are menirea de a-i aduce laudă Maicii
Domnului și de a-i mulțumi pentru că, prin vrednicia Ei și prin întruparea
Mântuitorului în pântecele său a venit în lume mântuirea tuturor oamenilor.
Aceast tropar se cântă la sfârșitul Vecerniei (al Litiei) deoarece, potrivit
tradiției, Bunavestire a avut loc seara.
Introducerea în cult a imnului este atribuită patriarhului Chiril al
Alexandriei, în
secolul al V-lea.
Trebuie
să amintim aici ca acest mare ierarh şi cântăreţ neîntrecut al Maicii Domnului,
care a fost Sfantul Chiril al Alexandriei, a condus, la Efes, al treilea Sinod
a toată lumea din anul 43l şi a luptat cu tărie împotriva nestorianismului. A devenind
astfel un apărător plin de râvnă al evlaviei ortodoxe faţă de Preasfânta Fecioară Maria.
Să
luăm aminte şi la felul cum a pierit rău potrivnicul său de la sinod, ereticul
Nestorie, care a îndrăznit să o hulească pe Preasfânta Născătoare de Dumnezeu.
Iată ce scriu despre aceasta Chedrinos, Nichifor şi Evagrie: „Iar în Tebaida
cea de sus, aflându-se surghiunit ticălosul Nestorie, a suferit moarte
înfricoşată şi prea dureroasă şi a luat dumnezeieştile pedepse, pentru că limba
lui cea hulitoare a putrezit şi a fost mâncată de viermi; tot asemenea a
putrezit şi tot trupul lui”.
Vom continua acum călătoria noastră istorică analizând pentru început „Bogorodișnaia” în relaţia ei directă cu
praznicul Buneivestiri, dar şi cu Acatistul închinat acestei sărbători, urmând
apoi să aprofundăm taina textului, numerologia şi mesajul acestei slujbe
cu virtuţi tămăduitoare cu totul deosebite.
Praznicul Buneivestiri
Bunavestire sau Blagoveștenia, cum mai este numită în popor pe filieră slavonă,
este cea dintâi sărbătoare confirmată în scrierile Bisericii, dintre
cele închinate Maicii Domnului, fiind început şi temelie al tuturor praznicelor
creştine, întrucât toate momentele
importante ale iconomiei mântuirii serbate în cadrul anului bisericesc derivă
din ea. Odată cu acest eveniment începe „plinirea vremii” (Gal. 4, 4) și se descoperă „taina
cea din veci ascunsă” (Efes. 3, 9),
după cum frumos se exprimă Sfântul Apostol Pavel.
În primele secole creștine,
sărbătoarea Buneivestiri avea un caracter local, iar data de prăznuire varia,
dar s-a generalizat probabil îndată ce alt praznic mare, Naşterea Domnului, a
început să fie sărbătorit peste tot la 25 decembrie, adică începând cu prima
jumătate a secolului al V-lea. Cu timpul, Biserica a mărit solemnitatea acestei sărbători şi a împodobit-o cu cântări,
cuvântări şi privegheri de noapte. Mai târziu, rânduiala slujbei din
această zi s-a îmbogăţit cu cântările
de bucurie alcătuite de către Sfântul
Ioan Damaschin, de Teofan, Mitropolitul Niceei şi de alţi imnografi de
seamă ai Bisericii.
Prezența în Postul Mare a acestei
sărbători schimbă atmosfera de pocăință și întristare cu bucuria adusă de
vest[ir]ea Îngerului şi are puterea să schimbe chiar tipicul programului
liturgic. Mai exact, face să se săvârșească - prin excepție, Liturghia Sfântului
Ioan Gură de Aur, indiferent de ziua în care cade (Postul Mare are un program
liturgic special, duminica, se săvârşeşte Liturghia Sfântului Vasile cel Mare;
sâmbăta şi de Bunavestire - Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur; iar de luni
până vineri - Liturghia Darurilor Înainte-sfinţite).
Această sărbătoare cu dată fixă îndulceşte,
pentru o zi asprimea postului, prin cântările pline de bucuria şi nădejdea
mântuirii neamului omenesc și prin dezlegarea la pește. Interesant de remarcat
este şi faptul că cea mai veche reprezentare a Buneivestiri este fresca din secolul al II-lea din Catacomba
Priscillei de pe Via Salaria, în nordul Romei.
Acatistul Buneivestiri
Tot așa cum
Rugăciunea „Bogorodișnaia” este direct legată de
praznicul Buneivestiri, ea reprezintă totodată și tema de bază a celui mai
timpuriu acatist din istoria Bisericii. După chipul şi asemănarea sa, au fost apoi
alcătuite toate celelalte acatiste care compun imnografia ortodoxă. Este
un impresionant imn de laudă adus Preasfintei Fecioare Maria,
alcătuit din 13 condace şi 12 icoase, ce descriu şi
preamăresc diferitele episoade din viața Maicii Domnului, începând cu
momentul Buneivestiri.
Autorul iniţial al Imnului Acatist
este până astăzi necunoscut. Sinaxarul din Triod ne spune că autorul Acatistului ar fi patriarhul
Serghie, care păstorea cetatea Constantinopolei la marele asediu din anul
626. Evidenţa internă arată că, de fapt, textul Imnului Acatist este mai
vechi cu cel puţin 100 de ani, iar manuscrisele indică şi alţi autori. Cel mai
probabil el a fost alcătuit sau completat, de către cel mai
cunoscut imnograf creștin, Sfântul Cuvios Roman Melodul care a trăit în veacul al VI-lea şi a compus peste o mie de condace, ce
se cântă în Biserică.
Chiar dacă
acest sfânt nu este autorul direct al Acatistului, trebuie să remarcăm marea
evlavie pe care el o avea către Maica Domnului şi felul minunat în care a fost
răsplătit de către dânsa. Sinaxarul spune că pe când slujea în biserica din
Vlaherne, tânărul slujitor Romano a trăit o minune în noaptea dinspre praznicul
Naşterii Domnului, primind de la Născătoarea de Dumnezeu darul alcătuirii
imnelor. A primit în dar o bucată de hârtie, pe care a înghiţit-o ca pe o
mâncare şi apoi a început să cânte şi să reverse învăţături dumnezeieşti precum
nimeni altul înaintea sa.
Despre această întâmplare minunată
aflăm de la Sfantul Marcu din Efes: „Romano avu un vis, în care îi
apăru Sfânta Fecioară, înmânându-i un sul de hârtie şi poruncindu-i să-l
înghită; el se supuse. Dar, deşteptându-se îndată, se simţi inspirat şi,
suindu-se pe amvon, intonă frumosul condac al Crăciunului, Fecioara astăzi... şi de atunci sfântul a început să îşi manifeste
vocaţia să poetică”.
Din
datele istorice ce ne stau la dispoziţie se poate presupune în concluzie, ca
Imnul Acatist este chiar mai vechi, fiind probabil un imn-condac compus încă
din a doua jumătate a veacului al V-lea. Sursele teologice prime ale Imnului
Acatist par a fi, prin comparaţie, omiliile siriace ale Sfântului Efrem Sirul,
dar şi cele eline ale Sfântului Proclu al Constantinopolului şi ale lui Vasilie
al Seleucei închinate Buneivestiri. Cele
mai vechi manuscrise ce ni s-au păstrat oferă şi indicaţia că Acatistul
Buneivestiri era cântat la privegherea praznicului. În unele manuscrise (cel
mai vechi dintre ele fiind se pare din veacul al X-lea), găsim indicaţia că
Imnul Acatist era cântat Vineri la privegherea Buneivestiri sau în Sâmbăta a
5-a a Marelui Post.
Denia
Acatistului Buneivestiri - cum se mai numeşte, sau Slujba Imnului Acatist este astfel
săvârşită în fiecare an, în săptămâna a V-a din Postul Sfintelor Paști. Cum Sâmbăta din a V-a săptămână a
Marelui Post nu avea o rânduială specială, acatistul a fost rânduit a fi cântat
Vineri la priveghere înainte de această zi. Cântarea Imnului Acatist în
săptămâna a 5-a din Postul Mare este corelată, potrivit sinaxarelor, cu
eliberarea Constantinopolului de avari și perși în data de 7 August a anului 626, prin minunata mijlocire a Preasfintei Fecioare Maria.
În
timp ce împaratul Heraclie se afla departe într-o expediţie în Orient, neputând
a se întoarce grabnic în Constantinopol, oraşul a fost înconjurat - atât pe
apă, cât şi pe uscat -, de păgâni, şi se afla de acum într-o situaţie critică.
Patriarhul Serghie, luminat fiind de Duhul Sfânt a făcut procesiuni cu lemnul
Sfintei Cruci, cu icoana «nefăcută de mână» a lui Hristos şi cu veșmântul
Maicii Domnului şi a încurajat poporul să înalțe rugăciuni catre Născătoarea de
Dumnezeu.
Cert
este că a urmat o furtună puternica care a distrus flota păgână ce asedia
oraşul. Evenimentul a fost pus pe seama ajutorului Maicii Domnului, care a
răspuns grabnic acestor rugăciuni fierbinţi.
Râvna
locuitorilor a fost atât de fierbinte, încât au reuşit apoi să respingă duşmanii,
sprijinind astfel decisiv contraatacul
lui Heraclie, care avea să meargă din victorie în victorie, până la recucerirea
tuturor provinciilor luate de perşi.
În
semn de mulţumire, întreg poporul capitalei a petrecut noaptea victoriei
cântând în picioare Imnul Acatist în biserica Maicii Domnului de la Vlaherne. E
greu însă de crezut că această slujbă a fost alcătuită atunci, ci e mult mai
probabil că el exista deja, însă folosirea lui a fost generalizată cu acest
prilej.
Patriarhului
Serghie al Constantinopolei, menţionat în sinaxar şi pomenit ceva mai înainte,
îi rămâne, aşadar în principal, doar iniţiativa cântării Acatistului pe
zidurile cetăţii, în procesiune, la anul 626 - nu şi compunerea lui.
Probabil
din aceeaşi vreme a rămas şi solemnitatea cântării acestui imn condac în
picioare, de unde şi-a primit numele de Acatist
deoarece au stat apoi o noapte în
picioare și l-au cântat. De
altfel, însăși denumirea de akatistos vine din limba greacă
şi arată că în timpul acestei cântări nu se stă jos, ci în picioare, precum au
stat, odinioară, credincioșii din Constantinopol.
Pravila de
Rugăciune Bogorodișnaia – puțină istorie
În
general, se spune și crede că această pravilă de rugăciune puternică a fost
dăruită creștinilor în veacul al VII-lea de însăşi Maica Domnului, şi odinioară
era săvârşită de către toţi creştinii, dar mai apoi a fost dată uitării.
Preacuviosul Serafim de Sarov a amintit de acestă pravilă şi a recomandat-o,
iar apoi în chilia lui s-a găsit o cărticică veche cu descrierea minunilor
petrecute cu cei care împlineau acestă rânduială, adica citirea de 150 de ori a
rugăciunii „Bogorodișnaia” după un
anumit tipic.
La o analiza mai atentă, putem presupune ca practica
rostirii heretisirii Arhanghelului: „Născătoare de Dumnezeu,
Fecioară, bucură-te!” de 150 de ori, datează cel puțin din secolul al IV-lea, când se spune că monahii din
Tebaida Egiptului se rugau astfel după modelul şi mai ales numărul celor 150 de
psalmi ai Psaltirii Proorocului și Împăratului David. Dupa cum se vede, numarul
150 nu este întâmplator, ci cuprinde ideea plinătății unei lucrări desăvârșite,
așa cum și Psaltirea este completă cu toți cei 150 de psalmi (mai mult,
Psaltirea Maicii Domnului cu cei 150 de psalmi ai săi este înrudită ca mesaj cu
heretisirea arhanghelului și vom analiza mai încolo toate acestea).
În realitate, eu cred că practica este mult mai veche şi
coboară până în timpul vieții Maicii Domnului, ea fiind cea care a transmis şi
încuviințat personal acest model de rugăciune (la finalul acestui material, în
ultimul capitol voi argumenta și demonstra acest lucru și prin mărturia
extraordinară a unui sfânt patriarh al Ierusalimului care a trăit spre
sfârșitul veacului al treilea). Faptul în sine nu ar fi de mirare şi avem un
temei scripturistic ajutător pentru aceasta. După Bunavestirea adusă de
arhanghel, Maria a plecat în zilele acelea la rudenia sa Elisabeta şi a
salutat-o: „…şi s-a umplut de Duhul Sfânt Elisabeta. Şi a strigat cu glas mare şi a
zis: Binecuvântată eşti tu între femei şi
binecuvântat este Rodul pântecelui tău”. Practic, ea s-a umplut de Duh
Sfant, şi în mod profetic prin aceste cuvinte a completat textul din
închinăciunea arhanghelului.
Ca
răspuns, Maica Domnului, la randul Ei plină fiind de Duhul Sfânt, a proorocit
şi a zis, printre altele, aceste cuvinte uimitoare: „Că,
iată, de acum mă vor ferici toate neamurile. Că mi-a făcut mie mărire Cel
Puternic”. Mai exact, ne confirmă că Dumnezeu îngăduie slăvirea ei şi
prooroceşte, văzând peste veacuri că va fi lăudată şi fericită de toate
popoarele, cu mii de rugăciuni, laude, slujbe, privegheri, acatiste şi
sărbători, şi a încuviințat asta cu smerenie, pentru că aşa a hotărât Cel Puternic, Cel Care mai întâi a
cinstt-o ca pe o Maică a Sa şi i-a făcut
mărire! Acum stau şi mă întreb, oare ce
rugăciune dintre rugăciunile de la Dumnezeu - şi nu de la oameni, e mai
aleasă şi mai frumoasă şi mai proprie vrednică de fericire? Oare nu imnul rugăciune al bucuriei: Născătoare de Dumnezeu, Fecioară, bucură-te!?
Mai
mult, a precizat şi momentul exact al începutului proslăvirii ei, iar acel
moment nu este unul incert aflat cândva în viitor. Ea s-a referit la prezentul
acelui moment şi expresia „iată de
acum” arată limpede că ea a început să fie lăudată din timpul vieții şi
este foarte probabil să fi încuviințat personal practica acestei rugăciuni.
Dacă
Maica Domnului a binecuvântat pictarea icoanelor cu chipul ei, este posibil și
să fi aprobat, practicarea în comunitatea creștină primară, a acestei rugăciuni
de bucurie şi binecuvântare. Așa se poate explica și ipoteza despre practicarea
ei în secolul
al IV-lea de către monahii din Tebaida Egiptului care au primit-o prin tradiție
și au dat-o mai departe.
Imnul de rugăciune a fost uitat
apoi, treptat, până prin secolul al VII-lea, când a fost descoperit din nou de însăşi Maica Domnului. Uitat
încă odată, a fost scos apoi din nou la lumină, în vremea vieţii unui mare sfânt din veacul al
nouăsprezecelea. Acesta a fost un ucenic iubit al Maicii Domnului,
propovăduitor al minunilor Ei şi lucrător plin de râvnă al rugăciunii isihaste.
Sfântul Serafim de Sarov
Sfântul
Serafim de Sarov este cel despre care însăși Maica Domnului a spus: „acesta
este din neamul meu”. Nimic întâmplator - cine oare între sfinţi s-a făcut pe
sine prieten al Maicii Domnului ca acesta? Maica Domnului a fost prezentă în
mod marcant în viaţa Sfântului Serafim încă din fragedă copilărie şi până la
moartea sa. Ea i-a arătat o dragoste fără margini, vindecându-l de boli grave
şi cercetându-l de multe ori. Pe parcursul vieţii sfântului, Născătoarea de
Dumnezeu i s-a arătat de cel puțin 12 ori. Ce sfânt s-a mai învrednicit oare de
asemenea Har şi Bucurie?
Pentru
a înţelege mai bine această relație deosebita dintre Sfântul Serafim şi Maica
Domnului, trebuie să amintim aici una dintre aceste apariții de care s-a
învrednicit şi la care a fost martoră şi maica Eupraxia, ucenica lui: „Cu un an
şi nouă luni înainte de adormirea sfantului, i s-a dat să fie cercetat de către
Preasfânta Născătoare de Dumnezeu. Aceasta s-a întâmplat în zorii sărbătorii de
Bunavestire, la 25 martie 1831.
„Cu
două zile înainte - povesteşte monahia Eupraxia de la Diveevo -, batiuşka a trimis
cuvânt să vin la el. Când am ajuns, mi-a zis cu simplitate: «O vom vedea pe Maica Domnului». Pur şi
simplu, am căzut la pământ. Părintele Serafim m-a acoperit cu mantia şi mi-a
citit rugăciuni, după care m-a ridicat, zicându-mi: «Hai, acum ţine-te de mine şi să nu-ţi fie
frică de nimic». În clipa aceea, se auzea un murmur asemenea foşnetului
unei păduri străbătute de vânt. Îndată ce zgomotul s-a stins, au ajuns la noi
intonaţiile unei cântări nemaiauzite.
Uşa
s-a deschis singură; iar chilia, invadată de o lumină mai puternică decât cea
din miezul zilei, s-a umplut de o mireasmă mai suavă decât mirul. Batiuşka
stătea în genunchi, cu mâinile ridicate la cer, dar când a văzut că sunt atât
de înfricoşată, s-a ridicat şi mi-a zis: „Nu te teme, copilă, că nu o să te primejduieşti, ci Dumnezeu Îşi pogoară
asupra noastră milostivirea. Iată că vine spre noi Preaslăvita şi Preacurata
noastră Stăpână, Preasfânta Născătoare de Dumnezeu!”.
Şi
adevărat era! În frunte mergeau
doi îngeri cu plete aurii ce le cădeau pe umeri, ţinând fiecare în
mână câte o ramură înflorită. În urma lor veneau Sfântul Ioan Înaintemergătorul şi Sfântul Ioan Teologul, ale căror
veşminte erau de un alb strălucitor. În sfârşit, a apărut şi Maica Domnului, cu un alai de
fecioare. Împărăteasa Cerurilor purta o mantie întocmai cu aceea din icoana ei,
căreia i se spune „Fecioara
îndurerată”.
Ştiam
că era strălucitoare şi că era nespus de frumoasă, dar ce culoare avea, nu aş
fi putut spune. Era prinsă ceva mai jos de gât cu o agrafă mare, rotundă şi
legată cu un şiret împodobit cu o mulţime de cruciuliţe. Însă nici despre
acestea nu pot spune cum erau. Îmi amintesc doar că străluceau în mii de
sclipiri nemaivăzute. Sub mantie, Împărăteasa purta un veşmânt verde prins în
talie cu un brâu, iar pe deasupra avea ceva ce mi se părea că este un
epitrahil; la încheieturile mâinilor avea mânecuţe. Tot veşmântul era presărat
cu aceleaşi cruciuliţe.
Era
mai înaltă decât tinerele fecioare. Fruntea îi era împodobită cu o diademă în
care erau montate o puzderie de cruci minunate care străluceau atât de
puternic, încât nu te puteai uita mult la ele, la fel cum nu puteai să te uiţi
prea mult la agrafă şi la şiret.
Cât
despre chipul Împărătesei Cerurilor, ar fi fost o adevărată nebunie să te
gândeşti că-l poţi vedea! Părul, mai frumos şi mai lung decât al îngerilor, i
se revărsa pe umeri. Fecioarele o urmau, două câte două. Şi nu era una care să
poarte aceeaşi coroană, nici acelaşi veşmânt ca al celei de lângă ea. Până şi
statura, expresia şi culoarea părului erau cu totul diferite, deşi acesta li se
revărsa întocmai la toate pe umeri. Erau din cale afară de frumoase! Acum toate
s-au aşezat în cerc în jurul nostru, iar Împărăteasa Cerurilor stătea în
centru.
Chilia
s-a lărgit şi tavanul s-a acoperit de văpăi ce păreau lumânări aprinse. Lumina
lor strălucea mai tare decât cea a soarelui, fiind de o natură deosebită,
neavând nici o asemănare cu lumina zilei. Mi s-a făcut atât de frică, încât am
căzut la pământ.
Atunci,
Împărăteasa Cerurilor s-a apropiat de mine, m-a atins cu mâna dreaptă, după
care am auzit-o spunându-mi cu bunătate: „Ridică-te, fiică, şi fii fără teamă, căci cele ce au venit cu mine aici
sunt nişte fecioare, ca şi tine”. M-am ridicat, dar fără să înţeleg cum.
Ea a ţinut să-mi repete: „Nu te
teme. Am venit să te cercetăm”.
Din
acel moment părintele Serafim nu mai stătea în genunchi înaintea Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu, ci în picioare. Aceasta îi vorbea cu dragoste, cu acea
dragoste pe care o ai pentru cineva foarte scump. Plutind pe un ocean de
fericire, mi se pare că l-am întrebat pe părintele Serafim unde eram. Credeam
că nu mai suntem în lumea aceasta. Apoi, pentru că îmi doream să aflu numele
acelor tinere pe care le vedeam, Preasfânta mi-a poruncit să mă apropii ca să
primesc răspunsul chiar de la ele.
Acestea
stăteau, de-o parte şi de cealaltă parte a uşii, în aceeaşi ordine în care au
intrat: primele erau marile
mucenițe Varvara şi Ecaterina, pe al doilea loc, Marea Muceniță Tecla şi Marea Muceniță Marina,
pe al treilea loc, Împărăteasa
Irina, mare muceniță, cu Sfânta
Eupraxia. Pe al patrulea loc, marile mucenițe Pelaghia şi Doroteia, pe al cincilea
loc, Marea Muceniță Iuliana şi
Mucenița Anisia.
Fiecare
mi-a spus, dimpreună cu numele, slăvitele fapte ale muceniciei sale şi luptele
pe care le-a dus pentru Hristos în timpul vieţii, după cum se poate citi în
întregime în Vieţile Sfinţilor. Toate
îmi spuneau: „Dumnezeu nu ne-a
proslăvit deloc la întâmplare, ci pentru mucenicie şi smerenie. Şi tu vei fi
muceniţă”. Preasfânta Născătoare de Dumnezeu îi spunea cuviosului mai
multe lucruri pe care nu mi s-a dat să le aud, afară doar de aceste
cuvinte: „Să nu-mi laşi fiicele de
la Diveevo”.
La
care părintele a spus, oftând: „Of,
Împărăteasa mea! Să le adun pot să o fac singur, dar ca să le călăuzesc, nu fac
deloc faţă”. Atunci, Maica Domnului i-a dat acest răspuns: „Eu voi fi, iubite, Cea care te va ajuta în
toate. Gândeşte-te numai să le rânduieşti o ascultare. Să ştie că, dacă şi-o
împlinesc, vor fi cu tine şi alături de mine; şi, dacă nu, nu se vor
număra printre cele ce sunt cu mine, nu vor avea nici un asemenea loc, nici o
asemene cunună. Căci, cel ce umblă pe căile nedreptăţii va pierde în lupta
pentru mine. Însă cel care, pentru dragostea pe care o are pentru Domnul
Hristos, se va face slujitor, pe acela îl voi mărturisi înaintea lui Dumnezeu”.
Apoi,
întorcându-se spre mine, mi-a zis: „Vezi
aceste tinere şi cununile lor? Avere, plăceri trecătoare, pe toate le-au lăsat,
nepreferând nimic veşnicei Împărăţii de Sus. De bunăvoie au iubit sărăcia,
îndrăgindu-L numai pe Mântuitorul. Vezi? De aceea au fost vrednice de o
asemenea slavă şi de atâta cinste. Şi ce s-a întâmplat altădată se întâmplă şi
acum. Însă, dacă mucenicii de atunci au fost munciţi în priveliştea tuturor,
cei de astăzi sunt munciţi tainic, prin martiriul conştiinţei. Şi, cu toate
acestea, şi unii şi ceilalţi vor avea aceeaşi plată!”.
Vizita
era pe sfârşite. Maica Domnului i-a mai zis părintelui Serafim şi aceste
cuvinte: „În curând vei fi cu noi,
iubite”, după care l-a binecuvântat. Atunci, toţi sfinţii şi-au luat şi
ei rămas bun. Sfântul Ioan Înaintemergătorul şi Sfântul Ioan Teologul l-au
binecuvântat, iar fecioarele i-au sărutat mâna şi părintele le-a răspuns cu
acelaşi gest. Am înţeles că această vedenie mi s-a dat pentru rugăciunile
părinților Serafim, Marcu, Nazarie şi Pahomie.
În
cele din urmă, totul s-a făcut nevăzut. Această apariţie minunată a durat un
ceas îndelungat, după care Batiuşka mi-a spus acest cuvânt: „Vezi, măicuţă, ce pogorământ ne-a făcut
Domnul nouă, celor vrednici de milă? Ştii, Dumnezeu mi-a dăruit douăsprezece
vedenii ca acestea de care Domnul Hristos te-a învrednicit şi pe tine. Ai văzut
ce bucurie am trăit?”
Aceasta bucurie este cea care a
marcat în mod semnificativ viața şi faptele Sfântului Serafim. Ce dragoste mare
arăta el oamenilor, reiese din felul în care se adresa celor ce veneau la el,
ca unul ce a dobândit îndrăzneală în rugăciune, ca un mângâietor în necazuri. El
se apleca până la pământ în faţa oamenilor păcătoşi, nu rareori le săruta
mâinile chiar şi mirenilor, numindu-i „bucuria” lui. Chiar şi pentru
oamenii pătimaşi Preacuviosul Serafim avea o admirabilă dragoste înţelegătoare,
sfătuindu-i şi pe alţii să se poarte astfel cu oamenii.
Îşi saluta vizitatorii cu veselie,
zicându-le: „Bucuria mea, Hristos a
înviat!”; dovedea o bucurie cu totul deosebită faţă de păcătoşii
care veneau la el pocăindu-se, ca Fiul
risipitor care se întoarce la Tatăl. Blândeţea sa
neobişnuită înmuia inimile cele mai aspre, umilinţa să îi smerea pe cei mândri,
făcându-i să verse lacrimi de copil.
Pentru cei mari, ca şi pentru oamenii
din popor, chilia „sărmanului Serafim” era asemenea unui
pridvor al cerului. O convorbire cu el sau o simplă binecuvântare deveneau
adevărate întâlniri cu Dumnezeu, capabile să schimbe cu totul sensul vieţii lor, fapt confirmat de multe mărturii
extraordinare. În învăţăturile sale, sfătuia adesea: „Bucuria mea, câştiga duhul păcii şi atunci mii de inimi
se vor mântui în preajma ta”. Această pace lăuntrică
pe care el o
dobândise cu preţul atâtor trude, se răspândea în preajma lui ca bucurie şi
lumină.
Despre prea osârdnica sa trudă, osteneală şi asceză de
bunăvoie sunt foarte multe de povestit. Doar așa prin dese jertfe şi nevoință mai presus de fire a
ajuns să fie un vas ales al bucuriei. Spre
pildă, pentru a birui războiul necontenit al gândurilor, sfântul s-a
ostenit precum stâlpnicii de odinioară,
petrecând o mie de zile şi o mie de nopţi pe o stâncă în picioare, sau
îngenuncheat, repetând fără încetare rugăciunea vameşului: Dumnezeule,
fii milostiv mie, păcătosului (Luca 18, 13). De fiecare dată când întâlnea pe cineva în
pădure, i se închina până la pământ, fără a scoate un cuvânt, rămânând aşa până
când omul se îndepărta. În
antreul chiliei sale a pus un sicriu, în care se ruga, iar în chilie, unde nu
intra nimeni niciodată, nu avea decât un sac cu pietre drept aşternut, un
trunchi de copac drept scaun şi o icoană închipuind-o pe „Fecioara mângâietoare”, numită
de el „Bucuria bucuriilor”,
în faţa căreia ardea în permanenţă o candelă.
Drumul spre Înviere trece mai întâi prin jertfa Crucii. Toţi sfinţii au avut parte, în viaţa lor, de foarte multe necazuri,
suferinţe şi boli. Şi tocmai ei, cei ce făceau minuni şi îi vindecau pe
alţii, erau ei înșiși foarte bolnavi, ducând pe picioare multe suferinţe. Unii, atunci când erau
sănătoşi, chiar cereau singuri de bunăvoie boală de la Dumnezeu şi acceptau
suferinţa
în chip jertfelnic, ca mijloc de curățire de patimi. Sfântul
Apostol Pavel ne încredinţează de acest lucru, atunci când scrie către
Corinteni astfel:
„Pentru aceea binevoiesc întru neputinţe, întru defăimări, în nevoi, în goane,
întru strâmtorări pentru Hristos; căci când slăbesc, atunci sunt tare” (II Cor 12, 10).
Rugăciunile ortodocşilor nu se înalţă niciodată pentru a
cere o stare de aparentă relaxare, pentru echilibru şi armonie sau doar pentru
o bună condiție de sănătate. Acestea toate sunt cereri pur lumeşti, ale
oamenilor mondeni şi moderni, fără de Dumnezeu. Rugăciunea este prilej de armonie, echilibru interior şi sănătate
- dacă este să ne exprimăm pe înţelesul lumii de azi, dar rugăciunea este, mai
mult decât toate, un mijloc de sfințire şi dobândire a păcii lăuntrice,
necesară pentru a intra în comuniune cu Dumnezeu.
Diveevo
Există
un loc binecuvântat din Rusia, care este cercetat zilnic de Împărăteasa Cerului
- Mănăstirea Diveevo, înfiinţată de Sfântul Serafim de Sarov, unde rânduiala de
rugăciune închinată Născătoarei de Dumnezeu, adică Bogorodișnaia, se face zilnic. Această rugăciune se lucrează de către fiecare vieţuitoare din
obşte, atât în taină cât şi în sobor, în fiecare seară, când are loc o
procesiune în care se înconjoară o parte din mănăstire pe cărăruia (drumul, sau
mai bine zis aleea dublată de un șanț exterior, care înconjoară spațiul vechii
mănăstiri), lungă de aproape 800 de metri, pe locul unde a pășit însăși Maica
Domnului, aşa cum a văzut-o oarecând Sfântul Serafim de Sarov.
Cărăruia este numita kanafka, iar sfântul a lăsat rânduiala ca pelerinii
care ajung la Diveevo, să rămână cel puţin o zi şi o noapte aici şi să meargă
de trei ori în jurul mănăstirii pe cărăruie, rugându-se Maicii Domnului.
Kanafka
are o vechime de aproape două sute de ani, iar şanțul de alături de ea a fost
săpat de monahiile de la Diveevo vreme de trei ani, chiar pe locul unde a păşit
Împărăteasa Cerului, după porunca pe care a dat-o Sfântului Serafim. Are o
lungime de aproximativ 800 metri și o adâncime și lărgime cam de un metru şi
jumătate. Azi, șanțul este întărit cu traverse metalice, iar pământul care a
fost excavat a supraînălțat drumul Maicii Domnului pe interior și a fost
amenajat ca o alee frumos pavată, mărginită pe ambele laturi și pe toată
lungimea de garduri din fier forjat.
Procesiunea
pe drumul Maicii Domnului are loc în fiecare seară, indiferent de anotimp sau
de vremea de afară, totdeauna în același sens, niciodată cu întoarcere, punctul
de pornire și cel de sosise fiind bine semnalizate pe indicatoare. Drumul este
străbătut de alaiul monahiilor ce poartă icoana Maicii Domnului, urmat de
credincioșii care doresc să se alăture soborului întru cinstirea Maicii lui
Dumnezeu și cu nădejdea împlinirii cererilor lor. Bineînțeles că drumul poate
fi parcurs și în afara procesiunii monahale, în orice moment al zilei. Singura
condiție este ca cei ce străbat acest drum de la un capăt la altul să
împlinească în întregime canonul de rugăciune Bogorodișnaia, care impune
rostirea de 150 de ori, în gând sau cu voce șoptită, a rugăciunii: „Născătoare
de Dumnezeu Fecioară, bucură-te!
Mersul
pe kanafka trebuie să fie agale, dar ritmic, astfel încât să sfârșești canonul
de rugăciune chiar când ajungi la capăt. Acolo este o cruce mare de piatră, la
care toți se închină în semn de mulțumire și o mică fântână circulară,
străjuită de trei îngeri de granit.
Lângă
gardul kanafkăi este delimitată o mică zonă din care credincioșii recoltează
pământ, despre care se spune că este sfințit de pașii Maicii Domnului și ai
Sfântului Serafim. Și se mai zice că acel pământ, presărat sau pus în punguțe
în colțurile casei, este un bun păzitor și apărător al tuturor celor ce
locuiesc în acel cămin.
Bogorodișnaia - această rugăciune de
bucurie este o adevărată minune a credinţei ortodoxe. Ea este adresată Celei
care, cu adevărat, este mai vrednică decat toţi să fie lăudată în bucurie, ca
una ce a adunat întru sine întreaga sfinţenie a Vechiului Testament, fiind
oglinda proorociilor şi fericita împlinire a tuturor acestora.
Întreaga taină a dumnezeieştii iconomii este întruchipată
întru Dânsa şi se cuprinde, mistic, într-un singur cuvant: Bucură-te! Este verbul de început al întâmpinării prooroceşti şi
îngereşti, adresată Pururea-Fecioarei Maria de catre Arhanghelului Gavriil.
Va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Vă rugăm să comentați decent în limitele bunei cuviințe.