Inselare
cu Binecuvantare
prin
cartea
“Urmarea
lui Hristos” de Thomas Kempis
In cartea ”Despre Inselare” scrisa de Sfantul Ignatie Briancianinov (considerat pe
buna dreptate prooroc al Ortodoxiei vremurilor din urma) si pe care noi o
socotim a fi una dintre cartile fundamentale ale Ortodoxiei, este analizata printre
alte diferite forme de inselare si cartea Urmarea lui Hristos. Aceasta din urma
este una dintre cele mai populare si laudate carti, tiparita si recomandata
chiar in mediul ortodox, la edituri ortodoxe si cu binecuvantarea ierarhilor
ortodocsi. Redam mai jos intre ghilimele cateva extrase de prezentare si
prefatare a cartii in cauza.
”Revenind la Urmarea lui Hristos, sunt convins că
cei care au parcurs această cuceritoare traducere românească a celebrei cărţi Imitatio Christi atribuită
călugărului Thomas din Kempis, vor fi de îndată de acord cu mine cum că ea face
parte din cele 100 de cărţi esenţiale despre care vorbeam mai sus. Din două
motive. Pentru forţa cu totul ieşită din comun a mesajului transmis de carte,
forţă evidenţiată în atâtea şi atâtea prefaceri miraculoase a sufletelor
considerate păcătoase înainte de-a face cunoştinţă cu ea. Pentru că în cei 500
de ani scurşi de la apariţia ei, această formidabilă carte a ajuns să se
plaseze îndată după Biblie în ceea ce priveşte numărul cititorilor, adică doua
dintre cele mai citite cărţi ale lumii, nu doar din lumea creştină după cele
mai corecte aprecieri”.
Librariile
Adevarul
„Urmarea lui
Hristos“, în titlu original „Imitatio Christi“ scrisă de călugărul augustinian
Thomas Kempis este o carte pe care
trebuie s-o ai în biblioteca ta personală. A fost tipărită în cele mai multe
limbi şi în cel mai mare număr de exemplare, după Biblie”.
Editura Bunavestire
”Am preferat sa publicam aceasta traducere din doua
motive. Primul a fost acela ca traducatorul s-a tinut credincios
de textul original si de aceea textul lui reda cu totul fidel cartea originala.
In al doilea rand am preferat aceasta traducere si pentru frumoasele Meditatii,
ce sunt facute pe marginea capitolelor din cartea originala, si care, socotim
noi, pot fi de cel mai mare folos pentru cititori. Credem ca aceasta carte nu
ar trebui sa lipseasca din nici o casa de crestin, ravnitor cu adevarat dupa
mantuirea sufletului. Asa se explica si de ce, indata dupa Sfanta Scriptura, ea
este cartea cea mai citita dupa fata pamantului, precum si cea care a lucrat
cele mai multe intoarceri la Dumnezeu a sufletelor pacatoase”.
Editura
Artemis dupa Editura Monastirei Neamtu
”Lucrarea
este ediţia anastatică a cărţii apărute în anul 1923, la Tipografia Mănăstirii
Neamţu, fiind traducerea vestitei lucrări Imitatio Christi a lui Thomas a
Kempis. După Biblie, este cartea tipărită în cele mai multe limbi şi în cel mai
mare număr de exemplare; numai textul latin a depăşit 2.000 de ediţii. Leibniz
spunea că este "una dintre cele mai bune cărţi care s-au scris cândva".
Dintre toate cartile de pietate, ce s-au scris de vreun credincios al
Bisericii, ea este socotita drept cea mai buna. Cunoscatorii spun ca ei ii
revine locul imediat dupa Sfanta Scriptura, in ceea ce priveste puterea de
prefacere sufleteasca, pe care o exercita asupra cititorilor. Din proprie
experinta noi confirmam constatarea aceasta. Si credem ca intr-adevar ea este
cartea, care n-ar trebui sa lipseasca din nici o casa de crestin, ravnitor cu
adevarat dupa mantuirea sufletului”.
Redam
mai jos analiza cartii facuta de Sfantul Ignatie Briancianinov concluzionand totodata
faptul ca, suntem supusi inselarii duhovnicesti (unul dintre primele semne
fiind tocmai acela ca ne consideram neanselati sau neanselabili) si ca toti
trebuie sa ne ghidam dupa sfatul duhovnicului si niciodata doar dupa parerea
noastra personala. Bine ar fi ca aceasta carte sa fie la loc de cinste in bibleoteca
fiecarui crestin ortodox in locul inselatei lucrari “Urmarea lui Hristos”.
Ucenicul: Spui că lucrarea “Urmarea lui Hristos” a fost
scrisă din amăgire de sine; totuşi, ea are o mulţime de admiratori chiar
printre fiii Bisericii Ortodoxe!
Stareţul: Tocmai că aceştia, fiind extaziati de valoarea
ei, isi dau cu parerea despre aceasta valoare fara să aibă nici o pricepere. In
inainte-cuvantarea traducatorului rus la cartea “Urmarea lui Hristos” – editia
din anul 1834, tiparita la Moscova – se spune: “Un foarte luminat barbat –
rus, ortodox – obisnuia sa spuna: “Daca mi s-ar cere parerea as indrazni sa
asez scrierea lui Kempis indata dupa Sfanta Scriptura”.
Aceasta sentinta atat de hotarata da unui scriitor de
alta lege deplina intaietate asupra tuturor Sfintilor Parinti ai Bisericii
Ortodoxe, iar cel ce se rosteste, pune parerea sa mai presus de asezamintele
intregii Biserici, care, la Sfintele Sinoade, a recunoscut scrierile Sfintilor
Parinti ca fiind de Dumnezeu insuflate, randuind citirea lor nu numai spre
zidirea sufleteasca a tuturor fiilor sai, ci si ca indreptar pentru dezlegarea
problemelor bisericesti.
In scrierile Parintilor se afla pastrata o mare comoara
duhovniceasca, crestina si bisericeasca: predania dogmatica si morala a Sfintei
Biserici. Este vadit ca “Urmarea lui Hristos” este cea care l-a adus pe
sus-pomenitul barbat intr-o asemenea stare care sa-l faca a se rosti intr-un
fel atat de indraznet, atat de gresit, atat de trist.
(“Urmarea” atunci cand a aparut pentru prima oara, a fost
osandita chiar de Biserica sa latina, fiind pusa sub urmarirea Inchizitiei.
Urmarirea a incetat, mai apoi, si s-a prefacut in protectie, atunci cand s-a
vazut ca aceasta carte este o buna unealta de propaganda in randul oamenilor
care si-au pierdut adevarata intelegere a crestinismului si au pastrat fata de
el doar o legatura de suprafata. Sub numele de propaganda papista, se intelege
aici acea parere despre Papa, pe care Papa vrea sa o insufle despre sine omenirii,
adica parerea despre puterea suprema, autocratica, nemarginita pe care Papa ar
fi avand-o asupra lumii. Propaganda, avand acest tel, prea putin ia seama la
calitatea invataturii pe care o propune; ei ii convine orice contribuie la
implinirea telului sau – chiar si credinta in Hristos fara parasirea credintei
in idoli).
Aceasta este amagirea de sine! Aceasta este inselare! Ea
a luat fiinta din pareri mincinoase; parerile mincinoase au luat nastere din
simtirile gresite impartasite de cartea cu pricina. In aceasta carte traieste
si din aceasta carte rasufla ungerea duhului celui viclean, care ii linguseste
pe cititorii ei, imbatandu-i cu otrava minciunii, otrava indulcita cu
mirodeniile subtiri ale semetei cugetari, slavei desarte si patimii dulcetii.
Cartea ii poarta pe cititorii sai drept spre partasia cu
Dumnezeu, fara a-i curati, mai inainte, prin pocainta: de aceea si starneste o
deosebita aplecare spre ea in oamenii patimasi, care nu au batut cararea
pocaintei, care nu au fost preveniti cu privire la amagirea de sine si la
inselare, care nu au luat povata din invatatura Sfintilor Parinti ai Bisericii
Ortodoxe, cum sa vietuiasca dupa legea duhovniceasca.
Cartea lucreaza cu putere asupra sangelui si nervilor, ii
atata – si de aceea ea place cu osebire oamenilor robiti simturilor: de aceasta
carte poti sa te indulcesti fara a te lepada de despartirile grosolane ale
simturilor. Cugetarea semeata, subtirea patima a dulcetii si slava desarta sunt
infatisate de aceasta carte ca lucrare a harului Dumnezeiesc. Adulmecandu-si
dezmatul in forma subtire a lucrarii sale, oamenii trupesti cad in extaz de
atata betie, de desfatarea capatata fara de osteneala, fara lepadare de sine,
fara pocainta, fara “rastignirea trupului cu patimile si poftele” (1
Galat. 5, 24), prin lingusirea starii de cadere.
Manati de orbirea si de trufia lor, ei trec cu veselie
din patul iubirii dobitocesti in patul unei iubiri si mai nelegiuite, care
domneste in casa de desfranare a duhurilor lepadate. O oarecare persoana,
apartinand, dupa starea ei pamanteasca, societatii inalte si cultivate, iar la
aratare – Bisericii Ortodoxe, s-a rostit in urmatorul fel despre o luterana
raposata, socotita ca sfanta de catre aceasta persoana: “il iubea pe
Dumnezeu cu patima; se gandea numai la Dumnezeu; il vedea numai pe Dumnezeu;
citea numai Evanghelia si “Urmarea”, care este o a doua Evanghelie”.
In aceste cuvinte a fost infatisata tocmai acea stare in care sunt adusi
cititorii si cinstitorii “Urmarii”.
Întocmai, în duhul său, cu această fraza este sentinta
vestitei scriitoare frantuzoaice, d-na de Sévigné, în legătură cu vestitul poet
francez, Racine cel bătrân. “Il iubeşte pe Dumnezeu – şi-a îngăduit să
spună d-na de Sévigné – asa cum isi iubea mai inainte amantele”.
Vestitul critic La Garpe, fost mai inainte ateu si care a trecut mai apoi, la
un crestinism prost inteles si schimonosit de catre el, incuviintand rostirea
d-nei de Sévigné, a spus: “Cu aceeaşi inimă este iubit Creatorul cu care
este iubită şi creatura, deşi urmările acestor iubiri se deosebesc la fel de
mult între ele pe cât se deosebesc şi obiectele lor”.
Racine a trecut de la desfrâu la înşelarea numită părere.
Această înşelare se vădeşte cât se poate limpede în cele din urmă două tragedii
ale poetului: în “Esthera” şi în “Gotholia”. “Înaltele” cugetări şi simţiri
creştine ale lui Racine şi-au găsit un loc larg în templul Muzelor şi al lui
Apollo; în teatru – au stârnit entuziasm, aplauze. “Gotholia”, socotită drept
cea mai reuşită lucrare a lui Racine, s-a jucat de patruzeci de ori la rând.
Duhul acestei tragedii este unul şi acelaşi cu duhul “Urmării”.
Noi credem că în inima omenească se află o poftă
dobitocească, semănată în ea de cădere, şi care se afla in legatura cu poftele
duhurilor căzute; noi credem ca se afla in inima si o dorire duhovniceasca,
dorire cu care am fost ziditi si prin care iubim in chip firesc şi legiuit pe
Dumnezeu şi pe aproapele, care se afla in potrivire cu dorirea sfintilor
ingeri.
Pentru a-l iubi pe Dumnezeu, si pe aproapele in Dumnezeu,
trebuie numaidecat sa ne curatim de pofta dobitoceasca. Aceasta curatire o
savarseste Sfantul Duh in omul care arata prin vietuirea sa ca o voieste pe ea.
De fapt, in intelesul duhovnicesc, inima se cheama pofta dimpreuna cu celelalte
puteri sufletesti, iar nu inima ca parte din trup. Aceste puteri sunt stranse
in inima trupeasca, iar numele a trecut, prin intrebuintarea obsteasca, de la
partea trupului la suma puterilor sufletesti.
Fata de oamenii trupesti, barbatii duhovnicesti socot cu
totul dimpotriva cu privire la aceasta carte: adulmecand miasma raului care se
da drept bine, ei sunt cuprinsi, neintarziat de dezgust fata de cartea care
raspandeste o asemenea miasma.
Stareţului Isaia monahul, care se linistea in Pustia
Nikiforovsk (Eparhia Olonetk ori Petrozavodsk), barbat foarte sporit in
rugaciunea mintii si invrednicit de adumbrirea harului, i s-a citit o bucata
din “Urmarea lui Hristos”. Staretul a patruns de indata miezul cartii. El a
inceput sa rada si a glasuit: “O! Acestea au fost scrise din “parere”.
Nu-i nimic adevarat aici! Totul este nascocit! Toma a descris starile
duhovnicesti asa cum i s-au nazarit si asa cum i s-au parut lui, nestiindu-le
din cercare”, inselarea infatiseaza, ca nefericire, o priveliste
dureroasa; iar ca prostie, o priveliste caraghioasa. Arhimandritul manastirii
Kirilo-Novoieversk (Eparhia Novgorod), barbat vestit pentru asprimea vietii
sale si care se indeletnicea, din simplitatea inimii sale, numai cu nevointa
trupeasca, iar despre nevointa sufleteasca stia cat se poate de putin – ei
bine, la inceput el ii povatuia pe cei ce se sfatuiau cu el si se aflau sub
calauzirea sa sa citeasca “Urmarea”; cu cativa ani, insa inainte de a trece la
cele vesnice, a inceput a opri cu strasnicie citirea ei, zicand cu sfanta
simplitate: “Mai inainte socoteam ca aceasta carte este folositoare de
suflet, insa Dumnezeu mi-a descoperit ca ea este vatamatoare de suflet”.
Ieroschimonahul Leonid, vestit prin cercarea sa in
lucrarea monahiceasca, cel ce a pus inceputul infloririi duhovnicesti in Pustia
Optinei (Eparhia Kaluga) avea aceeasi parere despre “Urmarea lui Hristos”. Pe
toti nevoitorii mai sus-pomeniti i-am cunoscut fata catre fata. Un oarecare
mosier, crescut in duhul Ortodoxiei, si care cunoscuse pentru o scurta vreme
asa numita “lume mare”, adica lumea din paturile sale inalte, a vazut, odata,
in mainile fiicei sale cartea “Urmarea lui Hristos”. El i-a interzis acesteia
citirea cartii, zicand: “Nu vreau ca tu sa urmezi modei si sa cochetezi
inaintea lui Dumnezeu”. Iata cea mai buna judecata facuta asupra cartii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Vă rugăm să comentați decent în limitele bunei cuviințe.