ANUNT IMPORTANT
Mai avem 2 zile lucratoare pentru a contesta
Cardul de Sanatate cu Cip, Reteta Electronica si Dosarul Electronic.
Dupa cum probabil stiti,
toate acestea vor intra in vigoare in mod legal incepand cu 01.01.2013 si toti
cetatenii care au calitate de asigurat, pentru a mai putea beneficia de servicii
medicale gratuite, vor fi constransi sa accepte cardul de sanatate electronic
si tot ceea ce va veni implicit odata cu acesta.
Le reamintim cu aceasta ocazie cititorilor nostrii faptul ca, Sfantul
Sinod al Bisericii Ortodoxe de Stil Vechi din Romania, inca de la inceputul
anului 2009 a emis o Hotarare impotriva introducerii actelor de identitate
biometrice prin care in mod explicit, nu
acorda binecuvantare credinciosilor sai pentru a accepta acte de identitate
biometrice (acesta Hotarare o puteti citi integral pe blog la Rubrica, „Documente
BOSVR”).
Cu binecuvantarea duhovnicilor nostrii si in
acord cu Hotararea Sinodului BOSVR consideram necesara o actiune de contestare individuala
a cardului de sanatate, a retetei electronice precum si a dosarului electronic.
Mai jos atasam un exemplar de notificare adresat mai multor autoritati, prin
care se refuza cardul de sanatate cu cip, se solicita o alternativa la acesta
si se aduce la cunostinta autoritatilor vizate faptul ca, in cazul in care nu
se va rezolva favorabil aceasta cerere, se solicita să nu mai fie reţinută pe
statul de plată contribuţia la fondul de asigurări de sanatate, urmand ca in
consecinta, sa ne adresa fiecare furnizorilor de servicii medicale din sectorul
privat. Aceasta actiune este in fond o marturisire de credinta absolut necesara
pentru fiecare dintre noi. Sa nu ne amagim cu falsa smerenie ca ar fi mai bine
sa dormitam in pasivitate lasandu-L doar pe Dumnezeu sa rezolve aceasta
problema. Sunt momente cand trebuie sa stam intr-adevar in banca noastra
(actiuni de manifest revolutionare anti-sistem etc.) dar nu este cazul acum in
aceasta situatie.
Foarte important este ca fiecare sa reuseasca
sa trimita aceasta Notificare in timp util, adica cel tarziu pe 31 Decembrie
2012 data postei (pe 31 Decembrie Posta Romana are program redus in mediul
urban si este inchisa in mediul rural).
Aceasta notificare trebuie trimisa prin
posta, recomandata cu confirmare de primire catre 4 adrese diferite.
1. Catre, Ministerul Sanatatii
In atentia, D-lui Ministru al Sanatatii, Dr. Eugen Gheorghe Nicolaescu (ne cerem scuze ca in prima varianta a fost trecut numele lui Raed Arafat care a fost schimbat in urma cu cateva zile, iar cei care au trimis notificarile catre Minister in atentia ministrului Raed Arafat trebuie sa stie ca legal nu este nici o problema deoarece prin notificare este sesizata in primul rand institutia apoi persoana care este in functia de ministru indiferent cine este ministru la acea data).
Intr. Cristian Popişteanu, nr. 1-3, sector 1,
cod 010024, Bucureşti
2.
Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate
In atentia, D-lui Presedinte Doru Badescu
Calea Calarasilor 248, Bl. S19, Sector 3, cod
030634, Bucuresti
3.
Casa
de Asigurari de Sanatate a Judetului ... (fiecare completeaza cu judetul de
care apartine)
In atentia, D-lui Presedinte ...(presedintele
si adresa casei judetene se gasesc usor pe net sau pot fi soloicitate informatii
telefonic)
Adresa
.............................................................
4.
Dispensar
sau Policlinica sau Centru Medical etc.
In atentia, Medic de Familie, Dr.
.........................
Adresa
................................................................
Dumnezeu
sa ne lumineze si sa ne dea putere sa nu facem compromisuri, sa nu ne mintim
singuri si sa NU acceptam nici un document biometric
Model
Notificare:
Catre,
..........................................................................
In atentia, ....................................................................
D-le Ministru
Subsemnatul ..............................................................................
cetăţean român,
domiciliat în ................................................................................
.................................................................................................................................
plătitor până în prezent a contribuţiei la fondul de asigurări de
sănătate (asigurat conform legii), din motive etice, morale si religioase, bazate
în principal pe libertatea credinţelor religioase, pe libertatea gândirii şi a
opiniilor şi pe libertatea conştiinţei (drepturi fundamentale care nu pot fi
îngrădite sub nici o formă), precum şi din dorinţa de a mi se respecta dreptul
la viaţă intimă şi privată, (toate fiind drepturi fundamentale garantate prin
Constituţia României) vă aduc la cunoştinţă faptul că, nu doresc să primesc un card electronic de sănătate cu cip, ca dovadă
de asigurat şi nu doresc să mi se întocmească un dosar electronic, cerând
dreptul la alternativă pentru a beneficia în continuare de serviciile
medicale garantate prin lege. În caz
contrar refuz şi solicit să nu-mi mai fie reţinută pe statul de plată
contribuţia la fondul de asigurări de sanatate, fiind nevoit(ă) să mă
adresez furnizorilor de servicii medicale din sectorul privat.
Cu atât mai mult solicit să mi se ofere alternativă, în condiţiile în
care sunt un asigurat, plătitor corect al contribuţiei, cetăţean al României,
cu drepturi depline şi îndeplinesc condiţiile legale pentru a fi considerat
asigurat (conform art. 211 al Legii 95/2006 actualizată, calitatea de ”asigurat”
o au „toţi cetăţenii români cu domiciliul în ţară, care fac dovada plăţii
contribuţiei la fond”, iar aceasta calitate şi ”drepturile de asigurare
încetează odată cu pierderea dreptului de domiciliu sau de şedere în România”).
1. Va solicit sa nu fie emis un card de
sănătate pe numele meu, iar daca deja a fost emis, sa aveti in vedere faptul ca
refuz sa-l primesc. Motivez aceasta cerere prin dorinta de a mi se respecta
urmatoarele drepturi si libertati fundamentale, asa cum rezulta din Constitutia
Romaniei:
ARTICOLUL 29
(1) Libertatea gândirii
şi a opiniilor, precum şi
libertatea credinţelor religioase
nu pot fi îngrădite sub nici o formă.
Nimeni nu poate fi constrâns să adopte
o opinie ori să adere la o
credinţă religioasă, contrare
convingerilor sale.
(2) Libertatea
conştiinţei este garantată; ea
trebuie să se manifeste în spirit de toleranţă şi de respect reciproc.
Va informez pe aceasta cale ca opinia mea
referitoare la cardul de sanatate, formata pe baza documentatiei si
informatiilor suficiente si usor accesibile existente pe aceasta tema, atat in
literatura de specialitate, cat si in mass-media, consta in faptul ca acest
document electronic este daunator constiintei mele, iar faptul de a nu putea
proba calitatea de asigurat decat printr-un card reprezinta o incalcare a
libertatii constiintei prin constrangere, asa cum este prezentata la punctul
(1) din articolul 29.
Avand in vedere ca libertatea constiintei
este garantata conform punctului (2) din acelasi articol, solicit sa mi se
ofere posibilitatea legala de a putea proba calitatea de asigurat asa cum era prevazut
in legislatia anterioara, printr-o adeverinta sau carnet, deoarece existenta si
necesitatea acestor documente nu au incalcat libertatea gandirii si a opiniei
nimanui, nefiind contestate de nimeni pe parcursul indelungatei lor utilizari.
Daca acest lucru nu mai este posibil in prezent, va rog sa mi se ofere o alta
posibilitate de a proba calitatea de asigurat, care sa nu fie contrara
convingerilor mele in privinta cardului si a cipului incorporat in acesta.
In acest sens, asa cum anumite categorii de
persoane (copii, gravide, personal monahal si multe altele) pot beneficia de
servicii medicale gratuite fara a fi posesori de card, solicit extinderea
acestei categorii, prin admiterea in randul acestor persoane si a celor care nu
doresc sa fie posesori sau utilizatori de card-uri din motive de libertate a
constiintei.
ARTICOLUL 34
(1) Dreptul la
ocrotirea sănătăţii este garantat.
In
opinia mea, acest drept este incalcat in mod flagrant, prin obligativitatea
detinerii si a prezentarii unui card de sanatate, atunci cand se solicita
asistenta medicala gratuita. Deoarece aceasta conditie nu se pune si in
momentul in care se achita contributiile la fondul de asigurari de sanatate,
rezulta ca dreptul la ocrotirea sanatatii nu este garantat nici macar daca se
contribuie financiar in acest sens, fiind conditionat de prezentarea cardului
de sanatate.
Diferenta
esentiala intre documentele justificative prevazute de legislatia anterioara si
cardul de sanatate consta in faptul ca informatia de pe actul scris poate fi
citita si inteleasa in totalitate, fiind vizibila si accesibila in orice moment
pentru cel care a emis documentul, pentru cel care il detine si pentru
personalul din domeniul sanitar care il utilizeaza, in timp ce informatia de pe
card, respectiv din cip-ul incorporat acestuia, este cunoscuta si vizibila in
totalitate numai pentru producatorul cardului, este total necunoscuta si
invizibila pentru cel care il detine si accesibila partial celor care il
utilizează, modifica, actualizeaza sau completeaza in sistemul informatic al
sistemului de sanatate.
Aceasta
diferenta se datoreaza faptului ca pentru a afla continutul unui document scris
este suficient sa stii sa citesti, dar pentru a accesa informatia digitala
dintr-un card este necesara utilizarea unei aparaturi specializate
indisponibila posesorului acestuia, respectiv un dispozitiv electronic de
citire al cardului, prin intermediul caruia se extrag datele din cip, acestea
devenind informatii care pot fi citite pe un ecran cu ajutorul unui program
informatic special instalat pe un computer.
Avand in vedere aceste aspecte inadmisibile
din punctul meu de vedere, precum si multe alte neajunsuri ale acestui sistem
descrise pe larg in literatura de specialitate, pentru a mi se respecta dreptul
la ocrotirea sanatatii, garantat conform punctului (1) de la articolul 34, solicit sa mi se elibereze un document
scris, prin care sa pot proba calitatea de asigurat si sa nu mi se impuna
detinerea unui document electronic in acest scop.
2. In prezent,
verificarea calitatii de asigurat este posibila printr-o procedura foarte
simpla:
1. se
acceseaza pagina de internet http://siui.casan.ro/cnas/servicii_online de pe site-ul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate;
2. se introduce codul
numeric personal si codul de verificare afisat pe ecran;
3. se solicita cautarea in
baza de date a Sistemului Informatic Unic Integrat, rezultatul fiind afisat
imediat pe ecran: Persoana
selectată este asigurată.
In aceste conditii,
va rog sa imi comunicati daca unei persoane care figureaza ca asigurata in
cadrul sistemului informatic al Casei de asigurari de sanatate, i se pot refuza
serviciile medicale gratuite la care are dreptul, doar pentru ca nu este de acord
sa detina un card electronic din motive intemeiate, referitoate la libertatea
de opinie si de gandire.
3. Solicit sa primesc un raspuns in scris
intr-un timp cat mai scurt, avand in vedere ca aceasta cerere reprezinta
procedura prealabila conform Legii Contenciosului Administrativ 554/2004.
In final doresc sa va aduc la cunostinta in mod explicit, următoarele
motive reale in temeiul carora refuz cardul naţional de sănătate :
1. Consider că mi se incalcă dreptul la confidenţialitate,
atat timp cât informaţia medicală de pe card, şi ulterior din dosarul
electronic, va fi accesibilă oricarui medic aflat in relaţie contractuala cu
Casa de Asigurari precum şi altor persoane enumerate mai jos.
Legislaţia Romaniei prevede cu privire la confidenţialitate că nici
măcar “ rudele de gradul I nu au acces la datele medicale ale unui pacient,
nici măcar după moartea acestuia, dacă pacientul nu-şi exprimă acordul in acest
sens.” Prin inscripţionarea unor date medicale pe cipul cardului de sanatate si
prin intermediul dosarului medical electronic, confidenţialitatea va fi
practic, NULĂ, căci la istoricul meu medical, vor avea acces de la 1
ianuarie 2013, prin intermediul cardului naţional de sănătate, multe alte
persoane in afara medicului consultat, căruia, până acum alegeam ce şi cât îi
spun din istoricul meu. Medicii de familie vor avea posibilitatea de accesare
şi editare a datelor mele medicale şi personale, iar medicii specialişti (alţii
decât medicii de familie), farmaciştii si furnizorii de dispozitive medicale,
precum şi personalul autorizat din cadrul caselor de asigurări de sănătate vor
avea şi ei posibilitate de acces. Unde mai este confidenţialitatea, mă întreb,
atâta timp cât persoane necunoscute mie vor avea acces şi control asupra
datelor mele personale, uneori fără ca eu (deţinătorul exclusiv, pînă în
prezent, a acestor informaţii) să fiu înştiinţat cu privire la accesarea şi
modificarea lor!?
De ce datele mele medicale, care
aparţin vieţii private, devin accesibile unui sistem întreg? Consider că în
acest mod mi se violează drepturile la intimitate şi la demnitate ale persoanei
.
3. Consider că nu există nicio
garanţie în ceea ce priveşte securitatea, confidenţialitatea şi protecţia
datelor din cipul cardului sau din dosarul electronic, atâta timp cât:
- chiar responsabilii statului
implicaţi în această reformă, au afirmat faptul că „singura garanţie o va
constitui doar calitatea morală a celor care administrează sistemul şi baza de
date” (fapt semnalat de altfel şi de specialiştii în etica informaticii),
- chiar specialiştii în
tehnologia informaţiei atrag atenţia asupra vulnerabilităţii sistemelor
informatice, asupra securităţii sau fiabilităţii insuficiente a reţelelor
informatice, precum şi asupra aspectelor etice ale utilizării sistemelor
informatice.
- orice sistem informatic poate
fi atacat şi defectat, şi orice informaţie stocată pe cip sau într-o bază de
date este supusă riscului deteriorării, contrafacerii, pierderii, erorilor de
introducere, astfel încât informaţia medicală poate fi oferită eronat
medicului, conducându-l spre diagnostice şi tratamente greşite în situaţii de
criză (urgenţă) când nu mai are posibilitatea de a verifica datele,
confruntându-le cu istoricul furnizat direct de pacient.
4. Nu am niciun control asupra datelor personale care vor fi introduse
şi actualizate şi de persoane
necunoscute mie, fiind ulterior stocate într-o bază de date.Astfel “ risc să
devin victimă a “agresiunii informatice” care se poate manifesta sub
următoarele forme:
- Utilizarea neautorizată a
datelor de către angajaţii a căror sarcină este să actualizeze fişierele cu
informaţii;
- Scurgerea accidentală de
informaţie, prin neglijenţa sau lipsa de atenţie a unor angajaţi sau prin
accesul unor intruşi;
- Propagarea de erori şi pagubele
pricinuite de acestea” (pagube în acest caz, cu atingere directă a datelor cu
privire la starea mea de sănătate, ceea ce poate determina erori diagnostice şi
terapeutice ulterioare, cu potenţal risc vital);
5. Consider că există un mare
risc de discriminare şi abuz, prin accesul lărgit al celor care pot
vizualiza datele medicale personale, devenind astfel vulnerabil faţă de Stat şi
faţă de anumite instituţii care mă pot marginaliza.
6. Consider că sistemul de
identificare a asiguraţilor pe baza cardului cu cip este experimental, în
sensul în care nu există o experienţă probată suficient care să ateste că
introducerea lui serveşte scopurilor proclamate de autorităţi: eradicarea
fraudelor şi economisirea banului public.
7. Obligaţia de a mă identifica drept asigurat prin deţinerea unui card cu
cip, în lipsa unei alternative, îmi încalcă grav dreptul la opţiune bazat pe
dreptul la viaţă privată şi pe libertatea conştiinţei.
În plus, nu consider că este
normal ca recomandarile terapeutice (medicamentele prescrise) ale medicului să
fie guvernate de un soft, decizia umană finală fiind astfel, în mare măsură,
îngrădită de o maşină, de un program! Căci asta se va întâmpla în momentul
introducerii prescripţiei electronice, adică de la 01.01.2013. De când un
program de calculator ştie ce e mai bine pentru o fiinţă umană? Oricâte date se
vor introduce în soft, este ştiut că o boală diferă de la pacient la pacient,
necesitând soluţii individualizate, această flexibilitate şi adaptare la
fiecare situaţie în parte neputând fi realizată decât de OM şi nu de MAŞINĂ!
In final doresc sa va repet
faptul ca in temeiul art. 211 al Legii 95/2006 actualizată, calitatea de ”
asigurat” o au „toţi cetăţenii români cu domiciliul în ţară, care fac dovada
plăţii contribuţiei la fond”, iar aceasta calitate şi” drepturile de asigurare
încetează odată cu pierderea dreptului de domiciliu sau de şedere în România ”.
Articolul 213 al aceleiaşi legi
prevede ca” acele categorii de persoane care beneficiază de asigurare fără
plata contribuţiei” vor primi un document justificativ special, carnet sau
adeverinţă de asigurat”, document care va fi vizat periodic. Se pare că există totusi alternativă pentru anumite categorii de
persoane care nu plătesc contribuţie la fondul de asigurări de sănătate.
In
incheiere, va aduc la cunostinta ca voi continua sa contribui la fondul de
asigurari de sanatate, exprimandu-mi in modul cel mai respectuos rugamintea ca
sa luati masurile necesare, astfel incat sa imi fie respectate drepturile sau
libertatile fundamentale, fara ingradirea accesului la serviciile medicale
gratuite.
Va
multumesc,
Data .....................................
Semnatura ....................................