O
înfricoșată minune a Sfântului Ierarh Spiridon și o pilduitoare întâmplare
Pentru că astăzi Biserica
dreptslăvitoare face pomenire a Sfântului Ierarh Spiridon, făcătorul de minuni episcop
al Trimitundei, vom aminti două întâmplări minunate din viața sa. Minunile
sfântului sunt multe și este cunoscută marea sa smerenie, bunătate și dragoste
arătată din belșug oamenilor. Totuși, pentru a noastră luare aminte, să nu uităm că
sfântul era aspru cu cei mândri și măreți în deșert și „foarte sârguitor în
păzirea rânduielii bisericești și spre păstrarea neștirbită a dumnezeieștii
Scripturi, neschimbând nici un cuvânt din cele scrise în sfintele și cele fără
de prihană cărți”.
Se apropie vremea colindelor și a
slujbelor frumos împodobite cu cântări alese și cu această ocazie, mulțumim
cântăreților pentru osteneala și efortul lor de a ne bucura sufletele. Totuși,
să nu uităm că ispita de a ” citi și cânta cu mândrie mărindu-ne
în deșert cu glasurile noastre”, este una foarte reală. Să fim cu luare aminte
și să mulțumim Domnului pentru darurile sale cele bogate, înmulțind talantul
primit cu smerenie. Minunea ce urmează să ne fie pildă și încredințare a celor
spuse mai sus.
Amuțirea
mândrului cântăteț
În insula aceia era un sat care se numea
Eritra, departe de mitropolia Constandiei, nu mai mult de treizeci de stadii.
Acolo mergând marele Spiridon pentru oarecare trebuință, a intrat în biserică
și a poruncit unui diacon din cei ce erau acolo, să facă o sfântă rugăciune pe
scurt, pentru că sfântul se ostenise de calea cea îndelungată, mai ales că era
vremea secerișului și era arșiță mare. Iar diaconul acela cu zăbavă făcea ceea
ce i se poruncise și cu dinadinsul lungea rugăciunea, citind și cântând cu
mândrie și mărindu-se în deșert cu glasul său.
Deci fericitul, uitându-se la el, deși
era bun cu firea, îl ocărî cu asprime, zicându-i: „Taci!”. Și îndată i s-a
legat limba, încât nu numai glasul, ci și vorba și-a pierdut și stă mut ca unul
fără limbă. Atunci li s-a făcut frică la toți care erau acolo, apoi s-a auzit
despre aceea în tot satul și s-au adunat toți să vadă acea minune, iar diaconul
a căzut la picioarele sfântului rugându-se în tăcere, ca să i se dezlege limba.
Se mai rugară pentru dânsul și acei prieteni ai lui și rudenii, încât abia l-au
îmblânzit, pentru că sfântul era aspru cu cei mândri și măreți în deșert. Deci
l-a iertat și, dezlegându-i limba, i-a dat și graiul. Însă a lăsat oarecare
semn al cercetării, nelimpezindu-i limba cu totul, pentru că l-a lăsat cu glas
mic, zăbavnic la limbă și poticnindu-se la vorbă, ca să nu se mai mândrească cu
glasul său, nici să se mai mărească în deșert cu vorbă sa cea limpede.
Pentru
păstrarea neștirbită a dumnezeieștii Scripturi și a sfintelor cărți
Știm fraților că în vremurile cele din
urmă, ecumeniștii și alți răi credincioși asemenea lor, vor schimba Scripturile
și scrierile sfinților părinți, pentru a ascunde adevărul de credință și a
putea înșela pe cât mai mulți. Să avem mare grijă la toate cărțile de cult sau
duhovnicești pe care le folosim și să ne străduim să nu schimbăm sau inovăm
nimic, socotindu-ne în mod greșit a fi înțelepți sau îndreptățiți să o facem. Epistola
către Galateni a Sfântului Apostol Pavel, ne adeverește acestea.
8. Dar chiar dacă noi sau
un înger din cer v-ar vesti altă Evanghelie decât aceea pe care v-am vestit-o -
să fie anatema!
9. Precum v-am spus mai
înainte, şi acum vă spun iarăşi: Dacă vă propovăduieşte cineva altceva decât
aţi primit - să fie anatema!
Întămplarea de mai jos, să ne întărească
în râvna de a păstra întocmai adevărul dreptei credințe și să ne facă atenți la
modul de exprimare a ei.
Pentru acest sfânt și mare părinte
Spiridon, istoricii bisericești Nichifor și Sozomen pomenesc și aceasta: „El
era foarte sârguitor în păzirea rânduielii bisericești și spre păstrarea
neștirbită a dumnezeieștii Scripturi, neschimbând nici un cuvânt din cele
scrise în sfintele și cele fără de prihană cărți”. Odată, s-a întâmplat un
lucru ca acesta: S-a făcut în Cipru adunarea episcopilor din insula aceia,
pentru unele trebuințe bisericești, între care era și Sfântul Spiridon și
episcopul Trifilie, cel mai sus pomenit, care era iscusit în înțelepciunea
cărții - pentru că multă vreme în vârstă tinereților sale a petrecut la Vârât,
învățând scriptură și înțelepciunea; pentru aceasta l-au rugat părinții că să
spună cuvânt de învățătură în biserică poporului.
Învățând el poporul, s-a întâmplat în
biserică, a aduce la mijloc cuvintele lui Hristos cele zise către slăbănog,
care sunt scrise la Sfântul Evanghelist Marcu, adică: Scoală-te și-ți ia patul
tău. Iar Trifilie n-a zis pat, ci în loc de pat a zis culcuș, adică: „Scoală-te
și-ți ia culcușul tău”. Acestea auzind Sfântul Spiridon, s-a sculat de la locul
său, nesuferind să audă schimbarea cuvintelor lui Hristos și a zis către
Trifilie: „Au doară tu ești mai bun decât cel ce a zis pat, de te rușinezi de
cuvintele Lui?”. Acestea zicând, a ieșit din biserică înaintea tuturor și n-a
făcut un rău cu acestea, deși era prea simplu cu învățătura; căci pe Trifilie,
care se îngâmfa cu frumusețea vorbirii sale, rușinându-l puțin, l-a învățat
smerita înțelepciune și blândețea. Deci fericitul Spiridon era foarte cinstit
de toți, ca cel ce era mai bătrân cu anii, mai slăvit cu viața și mai întâi cu
scaunul, cum și făcător de minuni prea ales; pentru aceea fiecare lesne putea
să se rușineze de fața și de cuvântul lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Vă rugăm să comentați decent în limitele bunei cuviințe.