Neîngenuncherea
Duminica și în timpul
Sfintei
Liturghii
Recomandare
de carte – ”Îngenuncherea. Îndreptar canonic”
Autor:
Mitr. Grigorie D. Papathomas. Editura Metafraze 2022
Aducem în fața credincioșilor și mai ales în
atenția slujitorilor bisericii noastre un subiect de o covârșitoare importanță.
Vom prezenta foarte pe scurt concluziile acestei cărți, care nu trebuie să
lipsească din casa oricărui creștin ortodox și în nici un caz din biblioteca
sau fondul de carte al fiecărui preot sau ierarh.
Frați creștini, a sosit timpul să înțelegem,
măcar acum in al unsprezecelea ceas, faptul că Biserica trebuie să interzică în
mod categoric îngenuncherea în toate momentele cultice ale propovaduirii
Invierii lui Hristos și a Vieții veacului ce va sa fie și să proclame prin
glasul păstorilor săi cu glas puternic la predică, faptul că îngenuncherea este anticanonică în zilele
de duminică și pe durata dumnezeieștii Liturghii precum și în zilele
Cincizecimii (și în alte câteva situații punctuale enumerate la finalul rezumatului
nostru).
Biserica trebuie să facă acest lucru nu de
capul ei, ci doar din perspectiva tradiției apostolice, canonice și patristice.
"Neplecarea genunchilor" în anumite momente, este hotărâtă și
formulată clar și răspicat de sfinții părinți și de către canoanele bisericii.
Noi trebuie doar să ascultăm glasul lor și să punem grabnic în aplicare această
poruncă și să revenim în matca canonică a practicii ortodoxe autentice,
lepădând sedimentările istorice nefaste ale influențelor exterioare.
Spre deosebire de îngenunchere, ca element
specific al stării de pocăință,
neîngenuncherea, în momentele prăznuitoare ale Învierii lui Hristos,
reprezintă nu doar temeiul dogmatic al bunei rânduieli liturgice, ci chiar miezul
mărturiei eshatologice pe care trupul bisericesc o aduce înaintea lumii
permanent, la fiecare dumnezeiască Liturghie, cu privirea ațintită asupra
„vieții veacului ce va să fie” și a Învierii de obște, evidențiindu-ne totodată
libertatea și condiția de fii ai lui Dumnezeu.
Cu toate că Sinodul I Ecumenic de la Niceea
(325) a oferit o soluție definitivă problemei, conferind prestigiu
incontestabil neîngenuncherii în ziua duminicii, uzanța nepotrivită și deviantă
a îngenuncherii duminicale persistă încă, în pofida prevederilor canonice și a
argumentației teologice formulate de nenumărați Sfinți Părinți, precum Vasile
cel Mare, Teodor Studitul sau Nicodim Aghioritul.
Tradiția Bisericii, prin cele aproape 100 de
mărturii patristice luate în considerare, a consfințit o singură practică
liturgică de netăgăduit și autentic duhovnicească: în momentele pascale
(prăznuitoare ale Învierii) și eshatologice din viața bisericească nu este îngăduit să îngenunchem!
În concluzie, haideți să revenim la
așezămintele curate și frumoase ale Sfinților Părinți și să reținem (să punem
în practică) care este timpul neîngenuncherii canonice în sânul Bisericii:
-
Toate duminicile anului liturgic (de la
vecernia din după-amiaza zilei de sâmbătă până la vecernia din după-amiaza
zilei de duminică).
-
De la Paști până la Cincizecime (de la
dumnezeiasca Liturghie pascală până la vecernia Duminicii Cincizecimii).
-
În perioada de prăznuire a
Dodecaimeronului, a celor 12 zile de la Crăciun până la Bobotează.
-
La hirotonia diaconului, preotului sau episcopului
(cu excepția candidatului care e hirotonit).
-
Pe durata marilor sărbători domnești.
-
În timpul dumnezeieștilor Liturghii din
zilele de rând. Cu alte cuvinte, când se săvârșește dumnezeiasca Liturghie a
Sfântului Vasile cel Mare sau a Sfântului Ioan Gură de Aur, indiferent de ziua
în care cade, nu îngenunchem!
Mulțumim persoanei care ne-a semnalat
această mare problemă și ne-a dăruit cartea, cu îndemnul de a face pe cât
posibil cunoscut acest subiect. Ne dorim să auzim de acum încolo cât mai des la
predici îndemnuri de a nu îngenunchia când nu este cazul, pentru a îndrepta prin învățătură acest obicei necanonic,
făcându-ne noi înșine pildă și exemplu personal. Așa să ne ajute Dumnezeu!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Vă rugăm să comentați decent în limitele bunei cuviințe.